Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gaan we accu’s wisselen of snelladen?

De doorbraak van elektrisch rijden wacht op een oplossing voor de beperkte actieradius van de accu's. Better Place kiest voor verwisselbare batterijen als dé manier om verder te komen met een batterij-auto. Hebben de wisselstations nog toekomst?


Shai Agassi
, ooit een top banana bij softwaremoloch SAP, is al jaren goed bezig. Althans, dat doet de naam van zijn bedrijf vermoeden: Better Place. De IT-bons heeft met een flinke sloot venture capital het bedrijf opgezet dat elektrische mobiliteit in brede zin gaat leveren. Dus niet alleen de batterij-auto's, maar ook de batterijen, de infrastructuur en alle diensten eromheen. Agashi's droom door de oogharen heen: klanten laten afrekenen per kilometer, met zijn Better Place als een spin in het web van alle leveranciers die dat mogelijk maken.

Verse batterij

Zo'n brede dienstverlening, daar sleutelen inmiddels meer partijen aan, al dan niet in consortia met de laadpalenboeren, een energiemaatschappij en leasemaatschappijen. Maar Agashi koos een eigenwijze oplossing voor hét struikelblok voor de doorbraak van elektrisch rijden: de actieradius. Of liever gezegd: het gebrek daaraan. Een batterijwagen komt in de regel ruim honderd kilometer ver, en daarna moet er iets gebeuren. Volgens Better Place is dat: een verse batterij.

Wisselstations in Israël

Een mooie oplossing en een prima strategie, die na een jaar of 7 en een slordige 750 miljoen dollar aan geld van investeerders nu toch echt zichtbare vruchten begint af te werpen. En wel in het eerste land waarmee Better Place tot zaken kwam: Israël. Daar zijn de eerste veertig batterijwisselstation verrezen. Vanzelfsprekend doet Better Place zijn best er zo veel mogelijk aandacht voor te vinden. Hetgeen resulteert in redelijk positieve gebruikservaringen, zoals deze van HighGear Media:

Wasstraat 2.0

Dat is dus duidelijk: het is alsof je een wasstraat binnenrijdt. Sterker nog: waarschijnlijk heeft Better Place een wasstraat als basis gebruikt voor zijn station. In plaats van de borstels en waslappen, gaat de auto op de lopende band om zijn accupakket eruit te laten schroeven, en een verse pakket erin te laten hijsen. Dat werkt zonder dat de bestuurder er omkijken naar heeft en, het allerbelangrijkste, het duurt een minuut of zes. De batterijwagen – in dit geval een Renault Fluence – kan weer een kilometer of 120 verder.

Elektrische Renaults

In Israël staan sinds een paar weken 40 wisselstations die op termijn openbaar zullen worden. Echt storm kan het niet lopen: in het land rijden al maanden honderd Fluences rond die tot nu toe ouderwets aan de laadpaal gingen. Andere modellen hebben weinig aan Better Place, want ze moeten voorzien zijn van een verwisselbaar accupakket. Daarvoor sloot Better Place al in 2010  een megadeal met Renault, dat maar liefst 115.000 Fluences zou leveren aan Deense en Israëlische klanten. In 2011. Een compacter model zou volgen, en dat was de Zoe, die ook verwisselbare accu's zou krijgen.

Snelladen

Dat staat althans braaf in het voorlichtingsmateriaal over de Zoe, die dit najaar op de markt zal komen. Aanvankelijk zonder het 'Quick Drop'-systeem dat hem geschikt maakt voor het Better Place-kunstje, maar dat volgt op termijn volgens de Fransen. Renault werkt intussen, net als de meeste andere partijen rond elektrisch rijden, ook aan nieuwe technologie die snelladen mogelijk maakt. Afgelopen weekend stoof een Zoe, zeg maar de Clio van de nieuwe elektrische eeuw, in een etmaal duizend mijl over een circuit. Tussendoor negen maal opgeladen door een snellader. Die voorziet de kleine in een halfuur van voldoende prik om weer ruim 150 kilometer verder te raken. Dat lijkt een prima alternatief voor de elektro-wasstraat.

Snellader is er sneller

Het kost misschien een kopje koffie voordat hij weer verder kan, maar de snellader staat de Nederlandse elektromobilist wel sneller tot de beschikking dan Better Place-stations. Inmiddels staan er meer dan 25 door heel Nederland, geplant door ANWB, Essent, New Motion, Total en vele anderen. Nissan werkt aan zijn eigen offensief: Europa krijgt zo snel mogelijk 400 snelle palen van de Japanse Renault-dochter, veertig komen er in ons land.

Auto los van accu

Aan de actieradiusproblemen is dus, linksom of rechtsom, wel een mouw te passen met snelladen of wisselen. En wat Renault en Better Place nog steeds bindt, is de visie dat een auto niet per se onlosmakelijk verbonden is met zijn accupakket. Terwijl Agassi de twee om de haverklap fysiek wil scheiden, verkoopt – of liever gezegd: leaset – Renault de twee afzonderlijk. Accu's maken elektrsiche auto's nu eenmaal duur, en gebruikers hebben last van de ervaringen met de accu's in hun laptop en mobieltje: na een paar jaar worden die slap. Voor 79 euro per maand een accu leasen maakt de Zoe met 20.690 euro relatief betaalbaar en verlost de bestuurder van zorgen over de fitheid van zijn batterijen.

Lees ook: