Het aantal online communicatiemiddelen is de laatste jaren enorm toegenomen. Voor de één een last, voor de ander een verrijking. “Je moet voor jezelf bepalen wat het beste bij je past. Sommige mensen vinden msn al een inbreuk op hun privacy, terwijl jongeren geneigd zijn hun hele hart uit te storten op het net”, zegt Ilse van Ravenstein van Involve (43), gespecialiseerd in interne communicatie. Haar twintig medewerkers delen een virtueel kantoor, zien elkaar slechts één keer per maand, maar onderhouden nauw contact. “Op het intranet zien we wie online is, en in msn staat wie waar is en wanneer – mobiel of online – bereikbaar is. Zo voorkomen we dat we eindeloos elkaars voicemail inspreken.”
Via msn en het forum op intranet vindt vervolgens het meeste overleg plaats, terwijl in de maandelijkse elektronische nieuwsbrief te lezen is wie welk project draait en hoe het verloopt. RSS feeds melden de laatste vakontwikkelingen. “Het klinkt misschien minder gezellig”, erkent Van Ravenstein. “Maar ik bel mijn collega’s gewoon op om te horen hoe het gaat en dan wéét ik dat het uitkomt.”
Extern gebruikt de onderneemster regelmatig LinkedIn en communities als Hyves, Facebook, Plaxo en Naymz om informatie te vergaren en contacten te leggen. De ene keer wil ze meer weten over een sollicitant, de andere keer mengt ze zich in discussies die haar vak raken. “Dat levert veel op, soms zelfs een introductie. Ondertussen kost het dus bijna niets. Alles is beschikbaar op het net. Je moet alleen weten wat je wilt: kennis delen, klanten werven of nieuwe medewerkers vinden?”
Indirect omzet
Twitter mag eigenlijk niet meer ontbreken in je mediamix, vinden Marc van Maanen (35) en Jojanneke van den Bosch (33). “Het is dé manier om snel tips en informatie te verzamelen”, vertelt Van Maanen, internetmarketingmanager bij Platform Groep. “Maar kom niet alleen kijken wat er te halen valt. Dan bereik je niets. Ga de interactie aan, wees niet bang en breng ook zelf mensen bij elkaar. Indirect levert je dat misschien weer omzet op.”
Van den Bosch, eigenaar van EOS Communicatie, haalt al een deel van haar omzet binnen via de social media op het net. Zij onderschrijft het belang van Twitter meteen. “In Twitter zit veel goodwill. Mensen die je volgen hebben eenzelfde interesse. Het is een ideale proeftuin om ideeën te toetsen bij mensen die in dezelfde branche zitten.”
Via social media worden hele gemeenschappen gevormd, die elkaar ook live ontmoeten. Twitteraars zoeken op beurzen en bijeenkomsten bijvoorbeeld onderling contact middels hashtags op Search.twitter.com. Een spontane ontmoeting is zo geregeld. Van den Bosch: “Dat heeft mij al diverse opdrachten opgeleverd. Ook voor anderen!”
Ondanks haar grote enthousiasme kent ze de nadelen. “Als merk ben je kwetsbaar, maar bedenk dat je zonder corporate blogs en enige zichtbaarheid op het internet helemaal niet snel en krachtig kunt reageren. Er is gewoon geen weg terug: deze media horen thuis in de hedendaagse bedrijfsvoering.”
Liever heeft ze het daarom over de ontelbare mogelijkheden. Bijvoorbeeld op Ning.com, waar bedrijven eenvoudig community’s kunnen bouwen. De gemeente Smallerland (Fr) zette bijvoorbeeld Wijbouwenaaneenwijk.com op, waar potentiële toekomstige bewoners hun ideeën konden neerleggen. Geen plangroep kon er tegenop. “Natuurlijk is er ook ruis bij crowdsourcing“, weet Van den Bosch. “Maar dat heb je in het echte leven ook.”
Van Maanen gebruikt binnen het bedrijf Yammer, een ‘intra-Twitter’, afgeschermd voor de buitenwereld. Ondertussen verwijst hij ‘volgers’ van zijn Twitter die schrijven over financiële vraagstukken door naar zijn collega’s. “Bij T-Mobile hebben ze zelfs een afdeling erop gezet. Ziet een medewerker dat er negatief over T-Mobile wordt geschreven, wordt het meteen rechtgezet. Vervolgens kan T- Mobile bijna zeker zijn van positieve berichten op Twitter”, vertelt hij.
Twitter kan bovendien je vindbaarheid in Google verbeteren, weet Van Maanen. “Vanuit Twitter kun je makkelijk linken naar je corporate blog. Bij elk bezoek scoor je zo beter in Google. Zeker als je veelvuldig over een specifiek thema schrijft, klim je snel en bereik je vanzelf weer nieuwe doelgroepen. Maar schiet nooit in het wilde weg. Dan word je en masse geblokkeerd!”
Door Anne-Marie van Ommen
Social media voor jou?
Overweeg je ook social media in je bedrijf te gaan gebruiken? Hou dan deze punten in je achterhoofd:
-
Volg een medium eerst. Kijk hoe mensen erop te werk gaan en zet daarna pas je strategie uit.
-
Korte berichtjes, zoals in Twitter, komen soms anders over dan jij bedoelt!
-
De toonzetting op Twitter is meestal vriendelijk en terloops. Zo nu en dan een snauw, net als in het echte leven.
-
Monitor je eigen bedrijfsnaam veelvuldig in de social media.