De makers roemen, weinig verrassend, hun eigen vinding als beter dan Google. De zoekresultaten zouden meer gericht zijn op de zoekende mens en minder op kwantificeerbare termen, die Google meest inzet om de kwaliteit van internetpagina’s te bepalen. Cuil slaat daarnaast geen zoekinformatie op van bezoekers en claimt meer internetpagina’s te indexeren dan de mondiale zoekreus.
Maar is Cuil werkelijk zo goed? De lancering van afgelopen nacht liep in ieder geval uit op een fiasco. Niet alleen was de zoekmachine al snel onbereikbaar dankzij de gigantische toeloop, ook was er kritiek op de zoekresultaten. Die zouden incompleet, vreemdsoortig en soms leeg zijn.
De makers reageren op nieuwssite CNet laconiek. “We zijn nieuw, het bezoek is gigantisch, we hebben nog kinderziektes en veel te verbeteren aan de resultaten”, aldus de woordvoerder. CNet.com vroeg Cuil bijvoorbeeld naar de nieuw Batmanfilm – The Dark Knight – en kreeg nul resultaten (inmiddels is dit verbeterd). Goedkope vluchten van San Francisco naar New York bracht de zoekers naar verhuisberichten.
Afgezien van de zoekresultaten stoort de vormgeving. De twee of drie koloms indeling is onduidelijk. Want waar vindt de bezoeker het belangrijkste resultaat? En hoe denkt Cuil geld te gaan verdienen zonder een Google-ad-achtig systeem? We nemen aan dat de investeerders – die 30 miljoen dollar in de technologie pompten – ooit hun investering terug willen verdienen.
Het is wellicht te vroeg om Cuil.com nu al af te schieten, maar de lancering voedt de scepsis.