Challengers met meeste potentie
1. Zecco
Kanshebber op de internationale markt. Zecco, met zijn gratis model voor aandelenhandel, opent wekelijks zo’n duizend rekeningen. De Bank of America kwam al met een tegenactie.
2. Youmedical
Organisaties in de farmaceutische industrie zijn log en weinig vernieuwend. Youmedical is klein, flexibel en innovatief. En maakt juist daardoor kans de marktleiders te verslaan.
3. Adjustables
Veel potentie. Vooral omdat het gaat om een volstrekt nieuw product – een programma om ín bewegend beeld een reclameboodschap te integreren – en dat ook nog wist te patenteren.
Origineelste challengers
1. Marqt
De nieuwe winkelketen valt op vanwege ‘de andere aanpak’. Vooral de distributiewijze – producten die rechtstreeks van boeren uit de regio komen – is nieuw en verfrissend.
2. AQ Services International
AQ Services International ging naar Azië, in plaats van de overvolle VS. Ook origineel is hun blufpoker. Een potentiële klant werd ontvangen in een ‘fake-kantoor’.
3. Simply Colors
De eerste die kwaliteitskinderbasics combineert met persoonlijke teksten. Binnen twee jaar uitgebreid naar zeven landen. Een grote kanshebber om een sterk, eigen merk neer te zetten.
Slimme marketeers
1. Hyves
Mond-tot-mondreclame en het idee dat je zonder Hyves niet meedoet, gaven het online vriendennetwerk in korte tijd enorme naamsbekendheid. En dat zonder marketinggeld.
2. Makelaarsland
De aanval op NVM-makelaars – onder meer met een tv-spot waarin honderden makelaars werden uitgezwaaid – leverde Makelaarsland zoveel free publicity dat de naamsbekendheid omhoog schoot.
3. Zecco
Behoorlijke exposure dankzij een tegenactie van de Bank of America en succesvolle fluistermarketing. Zonder veel inspanning weet Zecco met free trading in een jaar zo’n 50.000 klanten te interesseren.