www.diortho.nl, prothesebouwer
Ah, de flashintro. Ergens eind jaren 90 ontstaan en destijds beschouwd als het summum van ‘multimedia-experience’. Tegenwoordig is de intro (gelukkig) uit het digitale straatbeeld aan het verdwijnen. Sterker nog, de intro komt al snel belegen over. We zijn er inmiddels achter dat de opening van een website meteen het visitekaartje moet zijn. Dus niet een ellenlange flipperkast, waar de draaiende logo’s en geanimeerde teksten je om de oren vliegen, maar een compacte, overzichtelijke pagina met een mix van concept en content.
Eerste indruk Bij Diortho, producent van levensechte protheses, hebben ze zich met hun flashintro meteen een dubbele handicap op de hals gehaald. Ten eerste vanwege de achterhaaldheid van zo’n intro en ten tweede vanwege het beladen onderwerp van de website. Bij binnenkomst krijg je na een korte laadtijd meteen nogal in your face een nepvinger te verwerken. Hoe prachtig gemaakt ook, het komt in zo’n animatie nogal confronterend over. En dat terwijl de website zelf zo goed verzorgd is, met prachtig beeldmateriaal van de ongelofelijke kunstwerkjes die Diortho vervaardigt. Skippen dus, dat intro! De taalkeuze na de intro is vreemd. Ik heb net in het Nederlands de kernboodschap van Diortho meegekregen en kan dan pas een taal kiezen. Voor de anderstaligen niet echt een prettige entree.
Vormgeving De homepage zelf is ingetogen en helder. Zoals het hoort bij dit soort sites. Het biedt ingangen tot de belangrijkste productgroepen en in heldere bewoording wordt uiteengezet wat en wie Diortho is. Aangevuld met een subtiele header die goed de boodschap verwoordt: symbiose tussen kunst en technologie. Het enige minpunt is het feit dat de content erg statisch is. Nergens een spotlight met nieuws of andere prikkels die mij via een zij-ingang naar interessante content kan sturen. Pas op vervolgpagina’s is er een zijpaneel ingebouwd die mij onder meer vertelt over radioprogramma’s, evenementen, downloads en de X-finger. Helaas zitten in dat zijpaneel weer teveel prikkels, die op iedere pagina hetzelfde zijn, maar toch: zet dat soort zaken op de homepage!
Interaction design De navigatie is prettig, maar ook nogal gemakzuchtig opgezet. De gelijkwaardigheid waarmee de onderdelen worden aangeboden is eigenlijk zonde. Bovendien zijn items als F.A.Q. niet voor iedereen meteen duidelijk. Het onderdeel ‘patiënten’ is een soort vergaarbak, waar geen onderscheid wordt gemaakt tussen service, testimonials, voorlichting en informatie. De patiënt moet zelf maar uitzoeken wat voor hem van toepassing is, terwijl de items stuk voor stuk erg interessant zijn. Een betere rubricering en hiërarchie van de onderdelen zou wonderen doen voor de usability van deze website.
Content Over de inhoud van de website niets dan lof. De teksten zijn lekker compact en er is veel moeite gestoken in de productfotografie. Je wordt echt overtuigd van de kunde van Diortho. En het wordt ook nergens onsmakelijk. Jammer is wel dat buiten de eigen fotografie toch weer stockfoto’s worden gebruik voor niet-productgerelateerde content. Het perfecte witte-tanden gezinnetje staat voor mij veel te ver af van Diortho. Dat zorgt ervoor dat de site geen menselijke karakter krijgt, terwijl het eigenlijk erg emotionele materie is. Het is allemaal erg product-georiënteerd. Ik wil het verhaal achter de patiënt zien. Wat zijn hun ervaringen? Ergens weggestopt in de site vind je deze informatie ook wel, maar haal het naar de voorkant. Het gezicht van je patiënt bepaalt ook jouw gezicht.
Cijfers:
Content: 8,5
Vormgeving: 6,5
Interaction design: 6
overall: 7