Slechts 2,5 jaar geleden stortte DeGiro zich op consumenten die op de beurs handelen. Maandag maakt het bedrijf bekend meer transacties in het eerste kwartaal te hebben uitgevoerd dan de markleider BinckBank.
Saillant detail is dat de 5 oprichters van DeGiro, één van de Sprout-Challengers van 2014, allemaal afkomstig zijn van diezelfde BinckBank. Veel voorsprong heeft de nieuwkomer niet: de nieuwbakken marktleider heeft in totaal 2,2 miljoen transacties uitgevoerd in de eerste maanden van 2016, BinckBank zit daar een fractie onder met 2,1 miljoen aan internationale transacties.
Behalve het recht om te zeggen dat ze de grootste in de markt zijn heeft DeGiro ook mooie winstcijfers gemaakt. Het bedrijf schreef een plus van 1,3 miljoen euro uit een omzet van 5,6 miljoen.
Volgens mede-oprichter Gijs Nagel is de groei te herleiden naar een duidelijke focus. “Toen we startte zaten we met de oprichters bij elkaar en zeiden: we moeten de processen zo automatiseren dat we efficiënter zijn dan de rest.”
Manke punten
De manke punten in de markt waren, volgens Nagel, heel duidelijk. Eerst meld je online dat je klant wil worden. Het proces hierachteraan ziet er alsvolt uit volgens Nagel: Je krijg een map thuisgestuurd zodat je met de pen je gegevens in kunt vullen. Stuur die op en 8 dagen later is je rekening geopend. “Volstrekt achterhaald natuurlijk.” Bij zijn onderneming is dat proces naar de 21e eeuw gehaald: met de online inschrijving ben je binnen tien minuten klaar en kun je beginnen met beleggen.
Tegelijkertijd is de Europese markt volgens Nagel verlamd door de grote spelers. In ieder land heb je, volgens de handelsman, één of enkele grote spelers. “Terwijl de toegang tot de beurzen afgelopen jaren goedkoper is geworden, hebben zij de prijzen voor de particulieren niet verlaagd. Voor hun is de aandeelhouderswaarde belangrijker geworden dan de klantwaarde.”
Transactiekosten
Hoe dat er uitziet legt hij uit aan de hand van een voorbeeld. Stel je wil voor 10.000 euro aandelen kopen. Dan stap je naar een broker toe, deze betaalt – afhankelijk van het type aandeel en beurs – ongeveer één euro voor die transactie. Bij DeGiro betaalt de consument zo’n 3 tot 4 euro aan transactiekosten, “ongeveer dezelfde marge die de kledingmarkt hanteert”. Bij de klassieke partijen ben je 15 tot 20 euro kwijt volgens Nagel.
Behalve de lagere kostprijs en hogere efficiëntie heeft DeGiro nog meer snufjes om de concurrentie te verslaan. Nagel: “Als je voor die 10.000 euro aandelen wil kopen in – zeg – Coca Cola. Dan ga je normaal gesproken naar de site, daar zoek je de prijs van één aandeel op en reken je met de rekenmachine uit hoeveel aandelen je kunt kopen. Bij ons type je op de site in hoeveel geld je wilt beleggen en krijg je terug hoeveel aandelen je kunt kopen.”
Grootste van Europa
Tegenover de lagere prijzen voor de consument staat natuurlijk een lagere winstmarge voor het bedrijf. “Schaalvoordelen is het belangrijkste voor ons, wij moeten veel meer transacties uitvoeren om winst te maken. Het voordeel is dan weer dat onze kosten bijna niet omhoog gaan met meer klanten.”
Het aantal van 100.000 particulieren die nu beleggen bij DeGiro moeten er snel meer worden. Binnen 2,5 jaar wil het bedrijf de grootste broker van Europa zijn.