Zalando boekte in het tweede kwartaal van dit jaar 35 miljoen euro winst, na een kwartaalwinst van 12 miljoen euro voor de eerste drie maanden van 2014. De omzet kwam over het eerste halfjaar net uit boven de miljard euro: 1.047, ofwel 29 procent meer dan de 809 miljoen in dezelfde periode van 2013.
Op groepsniveau kwam de winstmarge uit op 1,2 procent, maar daarvoor waren vooral de Duitstalige markten verantwoordelijk: daar boekt Zalando 57 procent van zijn omzet. In andere markten draaien de Duitsers nog altijd met verlies.
Beursgang
De resultaten zullen beleggers goede moed geven dat de schoenenreus zijn kosten redelijk in de klauwen heeft. Analisten verwachten namelijk dat Zalando binnen enkele weken een beursgang zal aankondigen. De waarde voor Zalando prikken de marktvorsers op 4 tot 5 miljard euro.
Retour en mobiel belangrijk
Twee dingen zijn ook opmerkelijk rond het bericht van vandaag. Zalando is vooral tevreden met de uitrol van zijn mobiele app in de internationale markten: niet minder dan 41 procent van het webverkeer in het tweede kwartaal was afkomstig van mobiele apparaten.
Verder heeft het in Duitsland geprobeerd het retour zenden van bestellingen iets moeilijker te maken. Dat liep mis: de omzet en winst uit klanten die voordien flink wat spullen terugzonden, zakten flink in. Makkelijk en gratis retour blijft voorlopig dus een must voor etailers.