Dat bleek bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Sligro, waar Levensmiddelenkrant.nl over bericht. Superdirect werd vorige maand failliet verklaard.
Sligro-bestuurder Koen Slippens zegt in een toelichting tegenover Levensmiddelenkrant.nl dat het beter was geweest als het afhaalpunt in Eindhoven zijn producten uit bestaande supermarkten had gehaald, in plaats van direct een eigen distributiecentrum te beginnen.
Ervaring
Sligro heeft wel geprobeerd te innoveren, en op die ervaring kijkt Slippens tevreden op terug. Het meest opvallende vindt hij dat er buiten de reguliere winkelopeningstijden ‘vrijwel niemand’ een pakket boodschappen kwam afhalen.
Dat maakt een onbemand afhaalpunt volgens hem alleen handig als je wilt besparen op loonkosten, terwijl de gedachte erachter 24 uurs-service was.
Niet haalbaar
Voor een volgende keer suggereert Schippen dat er meteen meerdere vestigingen worden gelanceerd, die een centraal distributiepunt dleen. ‘Maar je moet dan wel over een lange periode negatieve cijfers accepteren en dat vonden wij niet haalbaar.
Superdirect werd in 2011 opgezet door ondernemer Peter Pompen en voormalig The Greenery-verkoopdirecteur Henk Niemansverdriet, waarna Sligro begin 2013 instapte als aandeelhouder en dit belang uitbouwde naar 49 procent.
De startup wilde online een volledig boodschappenassortiment aanbieden, met vers- als droogwaren. Wie voor 22.00 uur bestelde, kon de bestelling de volgende dag na 11.00 uur ophalen bij een afhaalpunt, dankzij een volledig geautomatiseerd ophaalproces.
Zie ook:
Zo daagt Superdirect Albert uit
Albert-uitdager Superdirect failliet