Beheer en onderhoud is allang niet meer het sluitstuk van een IT-contract. Leveranciers zetten het juist steeds strategischer in.
Volgens HP is IT een elementair bedrijfsmiddel geworden. De Amerikaanse gigant, winnaar in de categorie beheer&onderhoud, richt al zijn activiteiten dan ook steeds meer toe op die visie. Zo is ook de overname van IT-dienstverlener EDS in 2008 als een bijzonder strategische stap te zien. Als een klant al IT-services afneemt, wordt de drempel om van dezelfde leverancier ook hard- en software te betrekken tenslotte een stuk lager. Tussen HP, dat in de servicemarkt voornamelijk was gericht op productondersteuning, en EDS was nauwelijks overlap. Maar juist doordat ze elkaar aanvullen, ontstaat meerwaarde, aldus HP.
Op een hoop
HP heeft enkele jaren geleden al zijn beheersoftwareproducten op een hoop gegooid en bekende merknamen als OpenView en Mercury in de ban gedaan. De producten gaan sindsdien door het leven onder de naam HP Software. Het uitgebreide onderhoud- en beheerpakket wordt binnen HP gevoerd onder de noemer BTO: business technology optimization. “Dit is het terrein waarop we met HP OpenView al actief waren, maar dan met name gericht op de operationele kant”, stelde destijds de Brit David Gee, bij HP verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing van de softwaredivisie. “De combinatie van OpenView en Mercury helpt de cio de IT efficiënter te maken en meer in lijn te brengen met de business. Een duidelijke meerwaarde.”
Combinatie
De kracht van HP lijkt zogezegd te schuilen in de combinatie van IT-dienstverlening met eigen hardware en een uitgebreid productenportfolio. Het laatste onderscheidt de technologiereus in elk geval van de nummers 2 en 3 in de lijst van meest aanbevolen beheer- en onderhoudsbedrijven: Atos Origin en Getronics. Het enigszins met HP vergelijkbare IBM – dat immers ook het aanbod van IT-diensten combineert met hardware en beheersoftware – staat in de MT-lijst ‘pas’ op plaats 4. Opvallend, omdat IBM op bijna alle onderdelen (net iets) beter scoort dan rivaal HP, van het oplossen van klachten tot inhoudelijke kennis. Alleen qua prijs-kwaliteitsverhouding wint HP het duel. Het lijkt er derhalve op dat het ‘nieuwe’ HP zijn toppositie mede dankt aan een omvangrijke, door overnames en groei verworven klantenschare.
Toekomst
Zowel HP als IBM voorziet overigens een toekomst voor management services, die online op basis van pay as you go worden aangeboden. HP was een van de eerste met een dergelijk cloud-aanbod, maar IBM volgde snel met het zogeheten Tivoli Live. Wordt ongetwijfeld vervolgd…