Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederlandse winkelier oneerlijk beconcurreerd door buitenlandse webwinkel’

Winkeliers die ook online producten verkopen ondervinden ongelijke concurrentie van webwinkels van buiten de Europese Unie, vindt Detailhandel Nederland in het donderdag verschenen rapport 'Web & Winkel'.

Nu de meeste winkeliers (70 procent) fysieke en online verkopen combineren, beginnen de verschillen in regels volgens Detailhandel Nederland te knellen. De koepelorganisatie van winkeliers noemt als voorbeeld een winkelier uit Azië die direct aan een consument in Nederland levert.

Die heeft een fiscaal voordeel door de vrijstellingen van btw en invoerrechten ten opzichte van de Nederlandse winkelier. Naar schatting 10 procent van de consumenten koopt wel eens een product in een land buiten de EU. In 2011 was dat nog maar 1 op de 20, stelt Detailhandel Nederland.

Nadeel

Een ander voorbeeld is een winkelier die een boek op papier en als download verkoopt. Die krijgt te maken met verschillende btw-tarieven van respectievelijk 6 procent en 21 procent. Detailhandel Nederland vindt dat winkeliers geen concurrentienadeel mogen ondervinden door dergelijke verschillen.
 
Ook zou voor goederen en diensten die in soort gelijk zijn, hetzelfde belastingtarief moeten gelden. ‘Digitalisering moet ruim baan krijgen. Maar op een aantal vlakken moet deze juist in goede banen worden geleid’, aldus voorzitter Jan Meerman van Detailhandel Nederland.

Onderscheid

De brancheorganisatie pleit voor een test op de effecten van nieuwe regelgeving op alle verkoopkanalen. Dan zou het voorstel om de wet op de kansspelen te wijzigen er niet gekomen zijn, meent de organisatie.

‘Dit wetsvoorstel maakt een onacceptabel onderscheid in belastingtarieven op de uit te keren prijs tussen enerzijds pokeren, dat vaak online wordt aangeboden, en loterijen die zowel on- als offline worden verkocht.’ Voor pokeren geldt een tarief van 20 procent en voor loterijen een tarief van 29 procent.

Privacy

Verder is Detailhandel Nederland niet te spreken over een (Europese) regel die winkels die de gegevens van meer dan 5000 klanten verwerken verplicht om iemand aan te stellen die het verwerken van die informatie monitort. Zo’n informatieridder moet expert zijn op het gebied de regels over gegevensbescherming, onafhankelijk kunnen opereren en kan een speciale bescherming tegen ontslag claimen.

De Europese Commissie deed ‘het meer realistische voorstel’ om een dergelijke functionaris enkel verplicht te stellen voor bedrijven vanaf 250 personen die veel persoonsgegevens verwerken, merkt Detailhandel Nederland op. Het Europees Parlement amendeerde die nieuwe regel door de informatiefunctionaris te verplichten voor bedrijven die gegevens verwerken van meer dan 5000 klanten. Dit omdat er technologiebedrijven zijn die maar een beperkt aantal mensen in dienst hebben, maar veel persoonsgegevens verwerken.

Disproportioneel

Detailhandel Nederland noemt het criterium van de omvang van het bedrijf ‘disproportioneel’. ‘Goede regels voor de bescherming van privacy zijn van vitaal belang voor het vertrouwen van consumenten. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat een speelgoedwinkel met 5 werknemers die de toestemming van een paar duizend klanten heeft om hun aankoopgegevens te gebruiken wordt opgezadeld met de verplichting een speciale persoonsgegevensbeschermer aan te stellen voor vele tienduizenden euro’s per jaar.’

De organisatie heeft de Raad van Ministers (wetgevend deel van de Europese Unie) opgeroepen winkeliers van de verplichte gegevensfunctinor uit te zonderen. Die uitzondering zou wat Detailhandel Nederland moeten gelden ‘als het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens niet tot hun economische hoofdactiviteit behoort en risico op misbruik van gegevens gering is’.

Facebook

‘Dit soort verplichtingen moeten alleen gelden voor grote ondernemingen, waaronder bedrijven als Facebook, Google en Twitter. Zij verzamelen massaal gegevens van hun gebruikers om ze tegen betaling aan te bieden aan adverteerders en andere commercieel geïnteresseerden. Het risico op inbreuk op privacy is hier reëel en raakt, door de schaal waarop gegevens worden verzameld en verwerkt, potentieel veel mensen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het gaat daarbij soms ook om bedrijven met veel minder naamsbekendheid, vult de detailhandelclub aan met een verwijzing naar een bedrijf als Acxiom. Dat bedrijf verzamelt de gegevens van meer dan 700 miljoen mensen over de gehele wereld. Daarmee worden ‘master profiles’ samengesteld, die aankopen in winkels combineren met surfgedrag, online aankopen en zaken als inkomenscategorie en politieke voorkeur.