Hoe lean en mean wil je het hebben: Neckerman.com, met een omzet van 90 miljoen toch een stevig webwarenhuis, slankt af van 240 naar 15 werknemers. ICT, call center, logistiek, de voorraden; alles besteedt Neckermann.com voortaan uit aan derden. Veel meer dan een etalage waarin partners hun producten onder het uithangbord Neckermann.com mogen aanbieden blijft er niet van over.
Top 5 speler
En dat is precies wat volgens Bas Rasker het winnende model belooft te worden in de top van de e-commerce. ‘Er zal nog heel wat water door de Rijn stromen voordat het zo ver is, maar een traditioneel merk als Neckermann heeft veel potentie en zou op termijn zeker in de top 10 moeten kunnen komen, misschien zelfs de top 5.’
Papieren catalogus
Begin 2013 was de Zoover-oprichter, samen met zijn compagnons in Axivate, volgens eigen zeggen ‘de last man standing’ die het nog aandurfde om van Neckermann.com (niet de touroperator, maar het postorderbedrijf) nog iets te maken. Dat verhaal is bekend: waar Wehkamp op tijd en met succes de transitie maakte en zijn papieren catalogus versnipperde, liep Neckermann onder zijn Duitse moeder achter de feiten aan. ‘Toen wij het Nederlandse bedrijf overnamen van de Duitse curator, bestelde 40 procent van de klanten nog telefonisch. Uit een catalogus die ruim een jaar oud was,’ zegt Rasker.
Ballast
Dat was niet het enige wat ervoor zorgde dat Neckermann.com moeilijk rendabel te krijgen was: door alles in eigen huis te houden, was de organisatie te groot en kostbaar om als online warenhuis met de bijbehorende dunne marges winstgevend te kunnen worden. In elk geval niet snel genoeg naar het oordeel van Rasker c.s. Dinsdag kwam het nieuws van het faillissement. En een uurtje later het bericht dat een doorstart was gerealiseerd. ‘Een prepackfaillissement, waarbij je onmiddellijk een doorstart kunt melden, is net niet gelukt. Het ging vanaf het moment dat we instapten niet al te goed, nu kunnen we verder zonder de ballast van sterk verouderde ICT-systemen en met een lean en mean organisatie.’
Partners
Neckermann.com zet in uitgebeende vorm stevig in op partners. ‘We hebben toezeggingen van een aantal grote partijen die we kunnen aansluiten.’ Nummer één wil Rasker wel bekendmaken: Scheer en Foppen gaat straks over het wit- en bruingoed in de schappen van Neckermann.com. ‘De klant zal daar niets van merken: die bestelt en betaalt bij Neckermann.com en krijgt ook onze klantenservice aan de lijn.’ Het afgeslankte Neckermann.com doet dus niet aan het shop-in-shopmodel zoals je bij Zalando ziet, en gaat evenmin Bol.com plaza achterna, waar derden hun eigen winkel kunnen runnen, waarbij Bol.com de betaling en klantenservice afhandelt.
Axivate Capital
Rasker investeert in Neckermann.com via Axivate Capital, de participatiemaatschappij die hij met zijn partners Andreas Ezinga en Hugo Mensink drijft. Het kapitaal uit de verkoop van reisorgansiatie Jiba en twee jaar geleden reissite Zoover zet de ondernemer aan het werk bij uiteenlopende bedrijven als touroperator Corendon, mediabedrijf Emerce en online modebedrijven. ‘We zitten in digitale media, e-commerce en alles daaromheen. Daar heb ik de meeste ervaring mee.’
Nieuw fonds
‘Door onze investeringen te bundelen via zo’n vehikel als Axivate vermijden we dat we blijven hangen in de sfeer van informals, zonder rugdekking en achtergrond.’ Inmiddels heeft Axivate een serieuze 28 miljoen euro geïnvesteerd via twee fondsen en een derde wordt alweer in elkaar getimmerd. ‘Dat wordt nog iets groter, iets tussen de 20 en 50 miljoen euro. Of we daarbij investeerders van buiten betrekken? Dat moeten we nog even bekijken.’
Zoover en Weeronline verkocht
In elk geval heeft Rasker de handen volledig vrij waar het Zoover, Weeronline en Meteovista betreft. Twee jaar geleden verkocht Rasker zijn bedrijf voor 51 procent aan het Duitse Tomorrow Focus, begin deze maand namen de Duitsers ook de resterende aandelen over. ‘We zouden er aanvankelijk nog tot 2017 aandeelhouder blijven, maar we hebben in goed overleg versneld verkocht. Over twee maanden kan ik met afscheid.’