Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

McAfee, veilig en vaak voor niets

Weinig leveranciers van security timmeren zo aan de weg als McAfee. Dat succes is deels te danken aan de software die men weggeeft.

 

Het is zeker niet alles goud wat er blinkt voor McAfee. De Amerikaanse ­security-gigant mag dan onbetwist het best gewaardeerd worden door de Nederlandse manager, in het eerste kwartaal van dit jaar was er wel een flinke domper te melden: een winstdaling van 30 procent. En dat ondanks een paar stevige overnames, zoals in 2007, toen het voor 350 miljoen dollar het Nederlandse SafeBoot kocht, of in september 2009, toen voor 465 miljoen dollar ­Secure Computing, sterk in enterprise security, werd ingelijfd.
Dan was er in april nog een zware beproeving voor McAfee: het bedrijf stuurde een ­update rond die wereldwijd een deel van de XP-computers lamlegde. Op de Hogeschool Utrecht raakten zo 2.500 van de 7.000 pc’s onklaar. Wereldwijd liepen bedrijven en particulieren schade op. Kennelijk kan dat zomaar gebeuren, zelfs bij een security-expert.
Veelzeggend is wel hoe zo’n bedrijf ermee omgaat – en zoals onlangs bij Toyota bleek hoeft dat voor de reputatie niet eens slecht uit te pakken. McAfee reageerde flexibel, communiceerde transparant en zegde meteen schadevergoedingen toe. In mei (als u dit leest kan het achter de rug zijn) komt de grote ceo himself, de illustere Dave DeWalt, in Nederland tegenover een gezelschap cio’s van middelgrote en grote bedrijven tekst en uitleg geven over het voorval.

Dekkende beveiliging

Is McAfee dus echt zo goed? Of heeft de hoge positie hier ook iets te maken met de naamsbekendheid en de gelding van het merk? Zoveel verschillen IT-managers en cio’s nu ook weer niet van gewone consumenten. Security heeft immers veel gezichten ­(compliance, data loss prevention, firewalls, UTM, risk mitigation, to name a few) en er zijn veel meer goede en grote spelers die op specifieke terreinen een zeer hoog niveau bereiken. Anderzijds, het Amerikaanse analistenbureau Gartner geeft McAfee jaarlijks een goede plaats in hun befaamde Magic Quadrant voor kwalitatieve marktanalyse. DeWalt en de zijnen pleiten altijd voor een ‘volledig dekkende beveiliging’, waarin ­werkelijk alle aspecten zijn geïntegreerd. Daar zijn ze goed mee bezig, met hun Security Risk Management. Nuttig zijn ook de op het oog zo eenvoudige waarschuwingen die McAfee Labs uitgeeft en waar zowel bedrijven als consumenten gratis hun voordeel mee kunnen doen.
Als ‘gevaren van 2010’ noemt Labs bijvoorbeeld Adobe Reader en Adobe Flash, die door hun populariteit steeds meer doelwit van hackers worden in plaats van Microsoft. Hoe vaak komt het niet voor dat beheerders van bedrijfsnetwerken geen zin hebben in wéér zo’n update van Reader of Flash? Doe het maar wel, de vijand loert.