Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe data helpt bij heruitvinden van werk(omgeving) na COVID-19

Het bedrijfsleven krabbelt geleidelijk weer op uit het dal van de coronacrisis. Datagestuurde bedrijven blijken sterker uit de crisis tevoorschijn te komen. Hoe doen zij dat? En welke rol spelen werknemers daarin?

Covid-19 data-analyse

Het bedrijfsleven kwam als gevolg van de lockdown voor ongekende uitdagingen te staan. Voor veel kantoren betekende het dat werknemers thuis moesten werken. Uit onderzoek door werkgeversvereniging AWVN blijkt dat het merendeel van de werkenden tevreden terugkijkt op de manier waarop werkgevers reageerden op de COVID-19 crisis. Cruciale factor daarbij vormde het ter beschikking stellen van middelen die het thuiswerken makkelijker maken, zoals een goede ICT-infrastructuur.

Opmerkelijke uitkomst van datzelfde onderzoek is de roep om de mogelijkheden tot thuiswerken na de crisis voort te zetten. Sommige bedrijven hebben zelfs besloten om thuiswerken voortaan tot ‘het nieuwe normaal’ te maken. Digitale transformatie vergemakkelijkt zo’n re-integratieplan natuurlijk. Vereiste is dan wel dat medewerkers ook thuis de beschikking hebben over alle relevante data.

Zekerheid door data

Die data is er grotendeels al: waarschijnlijk heb je al in kaart gebracht wat de gevolgen van COVID-19 voor de inkomsten en uitgaven van je bedrijf zijn. Maar je wilt natuurlijk ook een prognose hebben van de maandelijkse resultaten, zodat je bijtijds kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Door alle bestaande informatie te inventariseren (zoals loonkosten, verkoopopbrengsten, reserves e.d.), krijg je al gauw een idee welke data nog ontbreekt. Denk aan veranderingen in het woon-werk verkeer, online reserveringen en/of bestellingen, teruglopende of juist toenemende (buitenlandse) klandizie, vertraging in leveranties e.d.

Idealiter beschikken alle teams over een dashboard waarop voornoemde ontwikkelingen zichtbaar zijn. Zo zorgde Landal Greenparks er voor dat elk van de 90 vakantieparken in Europa zijn eigen prestatierapport heeft. Met zulke rapporten kunnen bedrijven hun KPI’s over elk aspect van business meten en inzichten krijgen.

Digitale transformatie

Zoals gezegd, je bedrijf moet er wel klaar voor zijn.
Om de vruchten te plukken van je data en snel effectieve besluiten te nemen, moeten data binnen je bedrijf centraal staan.

Alleen data is echter niet genoeg. De werknemers moeten er ook mee kunnen werken én de gegevens op de juiste wijze weten te interpreteren. Dat vraagt om kennis van data-analyse, zodat de verkregen inzichten leiden tot heldere besluitvorming.

En zoals bij elke klus heb je daar het juiste gereedschap voor nodig. Maar hoe weet je wat je precies nodig hebt? Om je wegwijs te maken in de mogelijkheden heeft data-analyse platform Tableau een blauwdruk gemaakt, gebaseerd op de praktijk van duizenden bedrijven. Aan de hand daarvan kan je zelf bepalen wat je nodig hebt om je bedrijf wendbaarder en datagestuurd te maken.

Gebruik data-analyse

Want als er een les uit de coronacrisis valt te leren, dan is het wel dat data steeds bepalender worden voor de besluiten én risico’s die wij gaan nemen. Denk alleen al aan de vragen die elk bedrijf zich stelde nadat de meeste coronamaatregelen werden versoepeld: hoe gaan wij als bedrijf weer ‘open’? Hoeveel mensen kunnen wij binnen hebben met inachtneming van de 1,5 meter-afstandregel? Wat betekent dat voor onze bedrijfsvoering? Wat zeggen de data?

Die ‘honger’ naar data blijkt ook uit het gebruik door werknemers van data-analyse software. Nadat de lockdown maatregelen medio maart in Nederland intraden, steeg het dagelijks gebruik van Tableau door werknemers bij Bol.com met 15%. Het maakt duidelijk hoe wezenlijk data deel uit maken van de dagelijkse werkzaamheden bij het grootste digitale warenhuis van Nederland.

Data value van dashboards

Niet voor niets koos de Rijksoverheid medio juni ervoor een eigen dashboard online te zetten, zodat de laatste ontwikkelingen omtrent de verspreiding van het coronavirus inzichtelijker werden.
Het hoeft niet te verbazen dat men bij Tableau zelf al eerder het belang van dashboards inzag.

Zo lanceerde het marketing team een COVID-19 Data Hub waarmee bedrijven de impact van de pandemie konden volgen.
Om de resultaten van de Data Hub website te beoordelen, ontwikkelde het team twee dashboards: een website KPI dashboard en een dashboard waarmee de inhoudelijke betrokkenheid kon worden gemeten.

Grotere adoptie AI en automatisering

Grote kans dat jouw bedrijf besluit thuiswerken voor (een deel van de) werknemers tot ‘het nieuwe normaal’ te maken. Uit een onderzoek in de Verenigde Staten blijkt dat zeker de helft van de werknemers er de voorkeur aan geeft voortaan thuis te werken. Voor werkgevers brengt die ontwikkeling wel nieuwe uitdagingen met zich mee.
Nu nemen werkgevers al met zekere regelmaat contact op met werknemers die thuiswerken om te controleren of zij thuis wel genoeg pauzes inlassen en hun fysieke gezondheid op peil houden.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een expert als Joe Smialowski in de toekomst een grotere adoptie van AI (artificial intelligence) en automatisering voorziet bij het controleren van het welzijn van werknemers. Zijn visie wordt ondersteund door de bevindingen van andere experts.

Uit het voorgaande blijkt dat datagestuurde bedrijven sterker uit de crisis tevoorschijn komen en beter in staat zijn om hun personeel te herpositioneren. Of zoals Wim Pullen (directeur van het Center for People and Buildings) het in een interview met de Volkskrant zei: ‘We zijn bezig met het heruitvinden van de werkomgeving’.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Data-analyse’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Tableau. Tableau helpt mensen data te kunnen zien en begrijpen. Tableau helpt iedereen om informatie snel te analyseren, visualiseren en delen. Klanten kunnen met enkele muisklikken dashboards bouwen en analyses uitvoeren.

Lees ook: