Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemers willen de castingwereld openbreken

Even een figurant of model inhuren is veel te ingewikkeld, vinden Erik Schuckink Kool en Robin Bravenboer. Met het nieuwe platform iCasting willen zij die markt openbreken. 

Na een eerste proefperiode gaat iCasting deze week officieel live. Er is een enorme, onontgonnen talentenvoorraad in Nederland, stelt Schuckink Kool. Maar een platform à la Booking.com bestond nog niet.

En dat terwijl er in Nederland voor zo’n dienst ongeveer 400.000 potentiële gebruikers rondlopen, schat hij. Oftewel, weer zo’n markt die je als platform kunt loswrikken door vraag en aanbod online te koppelen. Gaat het bij Airbnb en Snappcar om vacante huizen en auto’s, bij iCasting bieden mensen hun uiterlijk, zangtalent of danskunsten aan.

Schuckink Kool, in een vorig leven horecadirecteur bij Heineken, haakte als mede-oprichter vorig jaar aan bij een idee van de Rotterdamse horeca-ondernemer Robin Bravenboer (Baja Beach Club). Die ergerde zich aan het tijdrovende proces van het vinden van mensen voor een bedrijfsfilm, en begon met het uitwerken van het concept voor iCasting. Schuckink Kool hing zijn baan bij Heineken vorig jaar juli aan de wilgen om het ondernemerspad op te gaan. ‘Best opvallend’, zegt hij, ‘we zijn allebei naar een totaal andere branche overgestapt.

Breed net

Het is geen bureau voor de Doutzen Kroes’en van deze wereld, beaamt Schuckink Kool. Het bijzondere, en disruptieve, ligt wat hem betreft in het directe contact dat wordt gelegd tussen opdrachtgevers en talenten zoals modellen, acteurs, figuranten en zangers. En een net dat veel breder kan worden uitgeworpen over iedereen die zich maar wil aanmelden. Daardoor kun je straks, in de visie van iCasting, in een handomdraai iemand vinden die – bij wijze van spreken – exact 1,64 meter lang is, een tatoeage heeft op zijn rechterbil én goed kan sporten.

Omdat iCasting zelf geen traditioneel castingbureau is, is ook het verdienmodel anders. Nu loopt de zoektocht van een opdrachtgever vaak via een castingbureau. Die speurt zijn kaartenbak af naar geschikte kandidaten en stuurt de opdrachtgever een voorstel. Voor die zoektocht rekent zo’n bureau vervolgens tussen de 30 en 70 procent van de omzet die een ‘talent’ genereert. 

Bij iCasting geen bemiddelingskosten, maar een bedrag van 10 euro per zoekopracht. Om de drempel voor opdrachtgevers nog wat te verlagen werkt de startup op no cure, no pay-basis. Talenten zelf kunnen op die opdrachten reageren voor iets minder dan 10 euro per maand, óf een credit van ongeveer 1 euro per reactie. Zij hoeven daarna niks van hun omzet af te dragen.

‘Castingbureaus pakken vaak de bovenste 30 kandidaten uit hun kaartenbak. Wij zeggen: er is veel onontgonnen talent naast die castingwereld. Maar die mensen doen er nog niks mee. Daar is een marktplaats ideaal voor.’ 

Lichaamsdelen

Op dit moment telt het platform 48.000 ‘talenten’, verdeeld over 12 categorieën. Die kleurrijke groep varieert van presentatoren en zangers tot modellen met een bepaald type haar of lichaamsdeel. Het aantal mensen dat zich zo zou willen aanbieden ligt volgens iCasting in Nederland op 155.000. Op termijn verwacht Schuckink Kool zelfs een markt van 400.000 mensen te kunnen bereiken. 

‘We zijn echt een mass market-product. Het gaat bij ons juist om het onontgonnen talent. Mensen die het wel leuk vinden, maar ook gewoon een andere baan ernaast hebben.’

Er daar zit volgens hem nog heel veel potentie in. ‘Maar er is nu nog een hele grote drempel voor mensen om zich op te geven, bijvoorbeeld omdat te ver moeten reizen en vervolgens ook nog de kans hebben om te worden afgewezen.’ Bij iCasting krijgen alleen ‘geschikte’ en beschikbare kandidaten een push-bericht op hun telefoon, wat de kans op een goede match vergroot.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opschalen

Het belangrijkste doel is nu om het aantal opdrachten te laten groeien. Schuckink Kool en Bravenboer verwachten dat 15 procent van de aangesloten talenten betalend gebruiker wordt, ofwel met een abonnement, danwel met credits. Er zijn zo’n 20.000 betalende gebruikers nodig om iCasting in ieder geval quitte te laten draaien.

Daarna is het een kwestie van verder opschalen, ook naar het buitenland. Het duo voert nu gesprekken in Groot-Brittannië en Turkije. ‘Het platform is makkelijk schaalbaar. Daar hoeven we niks anders voor te bouwen, behalve het vertalen van de site dan.’