Kantoorautomatisering blijft een categorie van grote namen als HP en Dell. Opvallend genoeg gooit ook Apple hier hoge ogen.
Dat Apple bij de ondervraagde managers ook nadrukkelijk meedoet als potentiële leverancier van kantoorapparatuur is zo opmerkelijk, omdat een prijsvoordeel daar nauwelijks valt te behalen en de zakelijke markt toch een bijkomstigheid is voor de firma-Jobs. Zo zet slechts 3 procent van de bedrijven de iPhone in , meldde Computerworld. Macs zien we af en toe in het kleinbedrijf, vooral bij ontwerpers en vormgevers, maar gespecialiseerde applicaties hebben meestal niet eens een Mac-versie of missen functionaliteit. Wel is imago – design, kwaliteit – kennelijk ook zakelijk iets waard. Met een MacBook Air kun je bijvoorbeeld voor de dag komen. En nu OS-onafhankelijke zakelijke webapplicaties onstuitbaar in opkomst zijn, wordt het toch voor het MKB iets makkelijker een Mac of Macbook neer te zetten.
Indirecte verkoop
Ook het aanhoudende succes van Dell is gerust opmerkelijk te noemen. Het ‘directe verkoopmodel’, waarbij Dell zonder tussenliggende distributiekanalen hardware en IT-oplossingen in het algemeen levert aan consument en bedrijfsleven, wordt blijkbaar nog steeds op prijs gesteld door de Nederlandse managers.
Overigens verkoopt Dell sinds 2007 zijn IT-oplossingen ook gewoon indirect. Michael Dell begon zijn bedrijf in 1984. De op het oog zo voor de hand liggende aanpak stelde hem in staat rekening te houden met de wensen van klanten en door kostenbesparing de prijs redelijk te houden. Het directe klantencontact, tegenwoordig uiteraard vooral via internet, maakt een breed palet mogelijk aan customized producten en diensten, plus snelle service.
Heden ten dage werken er wereldwijd er zo’n 100.000 mensen bij Dell, dat in Nederland Amsterdam als thuisbasis heeft. De omzet bedroeg in 2009 zo’n 52,9 miljard dollar. Het grootste gedeelte daarvan komt van de zakelijke markt, met de levering van servers, pc’s, laptops, netwerkvoorzieningen en de service daarop.
Vernieuwd
De leverancier heeft zichzelf de afgelopen jaren als multinationaal bedrijf behoorlijk vernieuwd. De drijvende kracht daarachter was Steve Schuckenbrock, lid van het executive managementteam. Als cio hielp hij de bedrijfsprocessen binnen Dell te rationaliseren en de ondersteunende IT te standaardiseren. Tegelijkertijd verlegde het concern zijn aandacht naar het enterprise-segment van de markt.
Wel staat Dell voor zware uitdagingen. Het moet in een volatiele markt waarin de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, altijd maar bij zien te blijven. Voor een marktleider is dat extra moeilijk. Dells succes heeft veel te danken aan prijsvoordelen, maar andere producenten slagen er ook steeds vaker in hardware bijna net zo goedkoop te leveren, en dat op de ‘indirecte’ manier. Als het prijsverschil geen issue meer is, kan de klant voor andere, misschien sneller leverbare oplossingen kiezen.