de investeerders:
Hans Bertram, directeur Power Motive, European Business Angel of the Year.
“Een bijzonder aardig idee, wat zeker levensvatbaar kan zijn. Ik twijfel wel aan een aantal onderdelen. Zo gaat het plan uit van het verkopen van knowhow en het laten produceren in licentie, maar Smartfins wil de surfvinnen ook zelf vermarkten. Dat kan leiden tot strijdige belangen. In het plan staan wel de voordelen van het product, maar niet de nadelen, zoals de beperktere inzetbaarheid en de door de complexe techniek grotere kans op defecten. Terecht zoekt Smartfins daarom support van vooraanstaande marktpartijen. Het businessmodel gaat uit van een marktaandeel van 68 procent, dat wordt niet onderbouwd. Bovendien zal het leeuwendeel straks verdiend worden door licentiehouders. Ook de continuïteit (nieuwe ideeën) vraagt nog wat meer aandacht.”
Roel de Hoop, general partner bij investeringfonds Prime Technology Ventures, ervaren ondernemer
“Een innovatie in de zeilsport die vergelijkbaar is met wat de klapschaats voor schaatsen heeft betekend. Als eigenaar van een catamaran en van klapschaatsen kan ik mij alles voorstellen bij de revolutie die deze ontwikkeling teweeg kan brengen in de zeilsport. Directeur Boudewijn van Gelder heeft een goede focus op het verbeteren en beschermen van zijn vinding en is van plan om niet-kernactiviteiten zoals productie, distributie en marketing over te laten aan bestaande marktpartijen. Het schaatsmerk Viking heeft exclusiviteit gekregen en heeft de klapschaats tot een wereldstandaard gemaakt. Het Smartfins-product heeft alles in zich om een revolutie te ontketenen in de zeilsport. Een goed gesprek met Gerrit Jan van Ingen Schenau, uitvinder van de klapschaats, is een aanbeveling.”
Nils de Witte, partner van NeBiB, start-up deskundige
“Verstelbare vinnen voor surfers en zeilers, het is een mooi niceproduct. In de zeilerij wordt grof betaald om harder te kunnen gaan dan anderen. Ik ken SmartFins al wat langer. Ze hebben vorig jaar meegedaan aan New Venture en prijzen gewonnen. Er is sinds die tijd echter weinig ontwikkeling. Het productidee is goed, en de markt is er ook. Er wordt wel met alle belangrijke partijen gesproken, maar een echte marktstrategie ontbreekt. Het is daarnaast niet duidelijk wát er met al die marktpartijen wordt afgesproken. Kortom, het is een leuk product maar over de commerciële/organisatorische aanpak maak ik mij ernstige zorgen. Ik mis een doortastende ondernemer.”