Wat willen jullie dat ik doe? Die vraag stelde Virgin oprichter Richard Branson – altijd in voor een grapje – onlangs op Twitter. ter ere van zijn 65ste verjaardag. De excentrieke miljardair besloot 65 uitdagingen aan te gaan. Eén daarvan was opschrijven wat zijn 3 moeilijkste startupdagen waren. Dat leidde tot deze drie lessen, zoals opgeschreven door Sir Branson zelf.
1. Onderschat de gevestigde orde niet
In de jaren ’80 maakte Branson met Virign Atlantic de stap van muziek- naar luchtvaartindustrie. Volgens Branson met de droom om ‘de markt te disrupten’ en reizigers een beter product en service aan te bieden dan op dat moment bestond.
De luchtvaartindustrie van die tijd omschrijft Branson als saai, droog en corporate. Een plek waar een glimlach bij het personeel moeilijk te vinden is.
Helaas bleek de tegenstand bleek groot. De aanwezige diensten verdedigden hun marktaandeel met hand en tand.
Grootste tegenstander bleek British Airways (BA). De vliegtuiggigant lanceerde volgens Branson een genadeloze campagne om Virgin op afstand te houden. BA probeerde klanten van de disruptor weg te lokken en verspreidde kwaadaardige geruchten over de nieuwe uitdager. Als kers op de taart verlaagde het bedrijf de prijzen tot ver onder het commercieel bruikbare niveau. Daardoor was Virgin niet langer in staat om winst te maken.
“We hadden te kampen met zoveel donkere dagen dat het makkelijker zou zijn geweest om te stoppen”, zegt Branson. Maar met innovatieve marketing en zakendoen doen bleef zijn vliegtuigmaatschappij doorvechten op zoek naar bestaansrecht. De les die de zakenman had geleerd: ‘never, ever, underestimate the competition’.
2. Niet alles is te disrupten
Met het kleine Virgin Cola wilde Branson de strijd aangaan met giganten Coca Cola en Pepsi. Een stap die de zakenman achteraf beschrijft als madness.
De twee frisdrankgiganten zette een furieuze tegenaanval in. Virgin werd weggeblazen met hun sterk vergrote marketingbudgetten. Tegelijkertijd werden de leveranciers van het nieuwe cola-merk onder druk gezet om niet langer te leveren. Die tegenaanval hielp, zegt Branson, maar de echte reden voor het falen lag elders.
Het cola-avontuur strookte volgens hem niet met de interne Virgin-doelen. In die bedrijfsvisie moet ieder product de markt opgaan om consumenten een beter alternatief te bieden. Alleen kon dat bij cola niet. De consumenten waren namelijk al verliefd geworden op Coca en Pepsi. En Virgin maakte geen inherent beter product.
3. Definieer een doel met inhoud
Rond de millenniumwisseling zag Virgin een kans in de auto-industrie. Het bijbehorende dochterbedrijf kreeg de bijbehorende naam Virgin Cars. Disruptiemethode was om vooral de verkoop anders aan te pakken dan huidige leveranciers: online.
Maar grootste kans in de autoindustrie bleek niet in de manier van verkopen te liggen maar in een duurzame aanpak, zegt Branson met de kennis van nu. De ervaring van het uitstapje in de autowereld leerde Branson wel een waardevolle les: in de huidige wereld kan je geen winst maken zonder een goed gedefinieerd en betekenisvol doel achter je onderneming.
Bonus: Branson beleeft niet alleen zakelijke tegenslagen:
Went into a shop to buy Joan a gift. Didn’t notice the glass door… Needed 3 stitches https://t.co/fMinlLKreW pic.twitter.com/w1nffVmkvU
— Richard Branson (@richardbranson) 10 februari 2016
Been in the wars in the Cayman Islands – bitten by a shark and ran into a glass door https://t.co/fMinlLKreW pic.twitter.com/wgnKF5ud2X
— Richard Branson (@richardbranson) 10 februari 2016
Lees ook:
Zo werd Virgin groot (Richard Branson)
Dit zijn de 18 bedrijven waar Richard Branson in investeert
Hoe ‘mindfulness’ van Richard Branson een betere ondernemer maakt
(Hoofd)foto: Crossroads Foundation | CC BY 2.0