Bedenkt u ‘s nachts die geniale businessplannen? Of komen ze op tijdens het joggen, filerijden of scheren? Zou het niet fijn zijn als goede plannen zich gestructureerder en regelmatiger aandienen? Creatieve inspiratie is aan te leren.
7 methodes:
- Laat je leiden door fascinatie: wil dat idee maar niet uit uw hoofd verdwijnen? Dreigt een obsessie? De kans is groot dat uw idee helemaal niet zo slecht is. Fascinatie is het signaal dat uw lichaam afgeeft om uw aandacht te trekken, stelt ChangeThis.
- Onderdompelen: op zoek naar een doorbraak? Ga helemaal op in uw plan – hoe meer geobsedeerd hoe beter. Plan hier een aantal uren per week voor in. Waarom heeft Google de afgelopen jaren zoveel innovaties gedaan? Veel heeft te maken met het 20-percent time programma.
- Ambiguïteit mag: die geniale innovatie komt niet zomaar. Sta uzelf toe te experimenteren én te falen. Wees niet bang voor verwarring. Innovatie houdt zich zelden aan orde en regels.
- Plak: denk aan nieuwe verbindingen en plak die aan elkaar. Een rollerblade is niets meer dan een combinatie tussen rolschaatsen en ijshockey. Blijf niet hangen in zaken die u al kent.
- Fantaseer: niet alleen kinderen en perverselingen fantaseren. Fantaseer over de ideale onderneming en probeer daar een realistische vertaling van te maken.
- Vraag: stel de juiste vraag en zoek naar een oplossing. Uw innovatie hoeft niet het uitgangspunt te zijn, de vraag is het uitgangspunt.
- Onderbewustzijn: luister naar je onderbewuste. De beste ideeën komen na die krampachtige brainstorm, die slapeloze nachten, het gefrustreerd opgeven.
Lees de volledige publicatie op ChangeThis. (in pdf)