Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Business Boost (4): De kleuren van Look@t

In 2000 richtte een drietal ondernemers het bedrijf Look@t op, nu marktleider in het online aanbieden van kleurplaten. Mede-oprichter Peter Acu (34)ziet het zonnig in: "De hele wereld is onze afzetmarkt!"

Het trio Guus Wolters (30), Patrick Oudescholten (33) en Peter Acu (34) leerde elkaar kennen bij Denda Multimedia in Oldenzaal. Het ondernemerschap lonkte, de drie zagen toekomst in interactief uitgeven.

 

Een van de eerste domeinnamen die Lookat claimde was kleurplaten.nl. Al voordat de site officieel de lucht in ging, stroomde de mailbox van het bedrijf al vol. “Kinderen en ouders wilden weten waar de kleurplaten te downloaden waren. Toen wisten we dat er een markt voor was.” 

Oprichter Acu over de beginfase: “We startte met een investeerder, een vriend van ons. Ondertussen hebben we die weer uitgezwaaid, omdat we niet tevreden waren over zijn inbreng.”

Vorig jaar werd kleurplaten.nl uitgeroepen tot website van het jaar. Per maand worden ruim 7 miljoen kleurplaten afgedrukt. Acu: “Nu willen we internationaal verder. De hele wereld is ons afzetgebied!” Duitsland, Amerika, Frankrijk, Spanje en Zweden staan al op de planning. Het meeste werk gaat zitten in de vertaalslag voor de site.

Unicef, de Efteling of Bolletje zijn onder de adverteerders op de website. Dit jaar zet Look@t ongeveer 400.000 euro om. “We proberen elk jaar 10 à 15 procent groei te hanteren.”

 

Look@t wil de jury van de Sprout  Business Boost laten zien dat de kleurplatensite zich in Nederland al heeft bewezen. De hoofdprijs, 50.000 euro investeerdersbijdrage, kunnen ze gebruiken om door te groeien in de buitenlandse markt.

 

Drie ondernemingen uit deze Business Boost serie gaan door naar de finale. Deze kunt u bijwonen, door u hier op te geven.