De digitale generatie wil zakelijke data overal en altijd met ieder apparaat kunnen benaderen. Dat kan dankzij het ‘Bring Your Own-concept'.
In 2010 zagen we wederom veel nieuwe, innovatieve communicatieapparaten op de markt verschijnen. Zo was de introductie van de iPad een startsein voor aankondigingen van andere tablets, zoals de inmiddels beschikbare Samsung Galaxy Tab, en besturingsplatformen zoals dat van Apple, Google en Microsoft. Forrester stelde zijn voorspellingen voor het gebruik van tablets bij en verwacht dat aan het eind van 2015 alleen al in de V.S. 59 miljoen tablets gebruikt zullen worden.
Meer innovatieve producten
Deze trend zal volgens Gartner blijven groeien: "Gebruikers zullen door hun persoonlijke voorkeuren en smaak in de toekomst steeds meer keuze willen hebben tussen apparaten en platformen. De iPhone is een hit, maar ook Android groeit snel. Ook storten veel consumenten zich ondertussen op de iPad en er zullen alleen maar meer innovatieve apparaten opduiken."
De digitale generatie
Deze voorspellingen worden toegejuicht door de Digital Natives: de generatie die met internet en gadgets is opgegroeid. Deze digitale generatie maakt nu zijn opmars op de arbeidsmarkt en is vaak teleurgesteld op het moment dat ze hun zakelijke laptop of smartphone in ontvangst nemen. Aan deze apparaten zijn immers vaak regels en restricties verbonden die de productiviteit en creativiteit van deze digitale generatie beperken.
Bring Your Own
Met de verschillende nieuwe innovatieve gadgets die steeds meer de werkvloer binnen druppelen, zal de jongere garde alleen maar meer flexibiliteit gaan eisen. Het wordt een must om zakelijke data overal en altijd met ieder apparaat te kunnen benaderen. Deze eis kan opgevangen worden door het ‘Bring Your Own’ (BYO) concept: werkgevers geven een vergoeding aan werknemers, die zelf een laptop of tablet naar keuze aanschaffen en gebruiken voor werkdoeleinden. Het is immers eenvoudig om complete bedrijfsapplicaties (en zelfs een hele desktop) virtueel te leveren op een laptop of tablet, waarbij de privé-omgeving gescheiden blijft van de kantoorapplicaties. Hierdoor zijn er nauwelijks beperkingen of restricties voor de Digital Native, maar waarom wordt dit idee dan nog niet massaal omarmd door het Nederlandse bedrijfsleven?
Verlies van controle
De grootste drempel voor managers om daadwerkelijk het BYO-concept in te voeren in de organisatie, is de angst om controle te verliezen. Een jonge werknemer is makkelijker op kantoor te controleren dan wanneer deze met zijn iPad in een café gaat zitten. De opmars van de Digital Native vraagt daarom om een nieuw soort management. Het toelaten van het BYO-concept vereist vertrouwen in de werknemers. Vertrouwen in de technologische oplossingen is immers niet meer nodig nu door technologieën zoals virtuele desktops op iedere PC, laptop, smartphone of tablet toegang verleend kan worden tot het zakelijke netwerk.
Hopelijk zien managers in dat ze de Digital Native juist motiveren met vertrouwen want de jeugd heeft niet voor niets de toekomst.
Over de auteur: Rob van der Hoeven is voorzitter van het TelewerkForum en Area Vice President Benelux van Citrix Systems.
Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.