Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Breken met je zakenpartner

Wie groeit met zijn bedrijf, moet vaak afscheid nemen van werknemers of zakenpartner. Dat doet pijn. Esther Raats, zakenvrouw van het jaar: "Ik liet mensen te lang zitten terwijl het eigenlijk niet meer ging."

 

Een zakenpartner is er allereerst om u aan te vullen. Het zoeken naar een partner bestaat niet uit het vinden van een kopie van uzelf maar uit het vinden van een aanvulling op de kwaliteiten die u ontbeert.

En is die match er, verzuim dan niet om afspraken van ten voren schriftelijk vast te leggen. Afspraken maak je het best als de relatie goed is – al lijkt de noodzaak dan het minst.


Ruzie

Het kiezen van een partner is een combinatie tussen ratio en onderbuik. En dan is het mogelijk dat de samenwerking u niet brengt wat u ervan verwacht. Het overkomt de beste:

Esther Raats, Zakenvrouw van het Jaar, van kabelleverancier Bandridge: “Ik liet mensen te lang zitten, terwijl het eigenlijk niet meer ging. Je wilt het niet zien en juist dan escaleert het.” Raats heeft geleerd sneller in te grijpen. “Je moet tijd vrijmaken voor problemen. Duidelijk zijn is altijd het beste. Als je respectvol met elkaar omgaat, kun je heel goed zakelijk naar een probleem kijken. Het belang van één persoon mag de continuïteit van het bedrijf niet verstoren.”

Ook Rob Does van Ithaka moest afscheid nemen van zijn zakenpartner: “Onze zakelijke scheiding had voorkomen kunnen worden. Als we vooraf duidelijker over onze visies en ambities gesproken hadden. Ik heb te lang gewacht, terwijl ik wel voelde dat het niet goed zat. Ik durf nu meer op mijn onderbuik te vertrouwen.”

Grijpt u te laat in en dreigt escalatie? Vier vuistregels om eruit te komen:

  1. Ga van standpunten naar belangen. Met ja/nee of welles/nietes is er alleen gezichtsverlies en komt u er niet achter of er alternatieve mogelijkheden zijn om eruit te komen.
  2. Ga van het verleden naar de toekomst. Probeer het meningsverschil los te laten (hoe graag u ook gelijk wilt hebben) en naar een oplossing te gaan.
  3. Onderscheid de persoon van het conflict. Om eruit te komen, hoeft u de ander niet aardig te vinden.
  4. Bepaal de BAZO: het Beste Alternatief Zonder Oplossing. Zo heeft u een benedengrens om tevreden mee te zijn.