Succes verveelt nooit, toch? In 'Masterclass Steve Jobs' beschrijft Carmine Gallo 7 principes waarom Apple zo succesvol is.
GERECENSEERD:
Masterclass Steve Jobs
Carmine Gallo
(business contact, 256 blz.)
Terwijl in de VS zijn nieuwe boek 'The Apple Experience: Secrets to Building Insanely Great Customer Loyalty' sinds afgelopen maart in de etalage ligt, is in Nederland net het vorige boek van Carmine Gallo in een Nederlandse vertaling verschenen. Gallo, oud-correspondent en nieuwslezer voor CNN en CBS en tegenwoordig business consultant, beschrijft in 'Masterclass Steve Jobs' wat Apple nu zo succesvol maakte. Gallo interviewde voor deze 'grondige analyse' een aantal medewerkers van Apple en baseerde de rest van zijn boek op Youtube, Wikipedia en tientallen artikelen uit kranten en tijdschriften.
7 principes van Steve Jobs
Nieuw is het allemaal niet. De 7 principes die Gallo opsomt bevatten de overbekende kost die al talloze malen over Apple geschreven is en die ook in ontelbare managementboeken staat:
- Doe waar je van houdt
- Sla een deuk in het universum
- Stimuleer je hersenen
- Verkoop dromen, geen producten
- Zeg nee tegen duizend dingen
- Creëer waanzinnig goede ervaringen
- Ken je boodschap
Jobs geloofde zelf overigens helemaal geen donder van dit soort lijstjes. Hoewel sommige managementschrijvers daar weer anders over denken, zoals we vorige week in deze rubriek schreven, volgen Apple-medewerkers geen trainingen en workshops om hun creativiteit te trainen maar wordt gewerkt met lijstjes. "Wij denken niet: laten we een cursus volgen. Hier zijn de 5 regels voor innovatie; laten we die overal in het bedrijf ophangen!", zei Jobs ooit tegen The New York Times.
Volg je hart, je passie, je fantasie en dromen
Gallo interviewde behalve Apple-mensen ook andere leidinggevenden en ondernemers over hun succes. Uiteraard begint dat met de 'passie' voor wat je doet. Wie hart heeft voor de zaak, laat zich door niets tegenhouden, gaat door roeien en ruiten om iets te bereiken, kan ook 5126 tegenslagen verwerken (zoals in het geval van de Britse uitvinder van de Dysonstofzuiger) en houdt nooit op. "De angst om te falen kan je overwinnen door je passie te volgen", zegt sociaal ondernemer Bill Strickland in het boek. Daar hoort natuurlijk een vermogen tot verbeelding, tot grootse dromen en een visie op de toekomst bij.
Het evangelie van Apple
Behalve creativiteit, visie en innovatief vermogen is het verhaal van Apple natuurlijk ook een mooi voorbeeld van goede marketing. Jobs beheerste het vak framing wat dat betreft tot in de puntjes. Bij de presentatie van de Macintosh in 1984 schilderde Jobs de dominantie van IBM af als een tyranniek monopolie. Apple wist zichzelf de jaren daarna herhaaldelijk neer te zetten als cool, hip, innovatief en de producten als een 'ervaring'. Denk aan het succesvolle spotje over de 'crazy ones' in de 'Think Different-campagne'. Boodschap: creatieve bedrijfjes gebruiken een Mac, kantoorslaven een pc.
Gemiste kansen
Masterclass Steve Jobs bevat een paar mooie anekdotes over de gemiste kansen van bedrijven als Hoover dat Dyson de deur wees en Xerox dat Jobs min of meer op het spoor zette van de computerinterface en gebruik van de muis, maar vervolgens zelf compleet de aansluiting miste met de pc-markt. Ook staan er soms relatief onbekende weetjes in: Jobs' spiritualisme en interesse in mediatie inspirereerde hem bijvoorbeeld om een stille computer te ontwerpen, waarvan de voeding niet zo warm werd en die dus ook niet zo'n lawaaierige ventilator nodig had als de pc. Sowieso ging hij bij alles vooral van zijn eigen behoeften uit, aan focusgroepen had hij een hekel. Ook luisterde hij goed naar ervaringen van anderen met producten. Zo kreeg hij het idee van de iPhone doordat hijzelf en veel andere mensen klaagden over de werking van de mobiele telefoon tot dan toe.
Geen stappenplan, of toch wel?
Gallo zijn boek is niet bedoeld als een soort 'stappenplan' op weg naar hetzelfde succes als Apple, bezweert hij. De consultant wil met zijn boek alleen 'een leidraad bieden, een kader om je bedrijf en je carrière vooruit te helpen'. Aan het eind van elk hoofdstuk staat overigens ook een kadertje met obligate tips en adviezen in de trant van: 'Probeer iets nieuws', 'Volg een cursus', 'Lees een boek', 'Maak plezier', 'Creëer een wow-moment', enzovoorts. Stiekem toch lessen dus. Als kritische lezer moet je dan ook niet verwachten dat je naast al die open deuren ook echt nieuwe inzichten vindt. Maar wie als Apple-minded en addicted fan gewoon nooit genoeg van Steve Jobs kan krijgen, zal het een vermakelijk boek vinden.
MT verloot voortaan wekelijks het boek uit de recensie en meer. Ga naar onze facebookpagina en meld je aan!
Lees ook:
>>Alle boekrecensies vindt u hier