Je reserveert een restaurant en een paar maanden later krijg je opeens sms-jes over het nieuwe menu. Het is een ergerlijke gewoonte die steeds meer ondernemers zich toe-eigenen. Want dat pubers het geweldig vinden om Snuffie op de mobiel te hebben, en daar wekelijks voor te betalen, betekent niet dat iedere consument graag ongevraagde berichten wil ontvangen.
Het bedrijf Bluetoothreclame pakt het anders aan. Op lokatie krijgen bezoekers een bluetoothbericht. Die kan je accepteren of weigeren. Wie weigert wordt nooit meer – op die lokatie – lastig gevallen. Accepteren van het bericht leidt naar een actie of aanbieding. “Grote verschil met sms-diensten is dat wij geen telefoonnummers van de ontvanger hebben”, aldus Remco Rouffaer van Bluetoothreclame.nl – dat drie jaar geleden begon als Bluetoothdate. Volgens hem neemt de acceptatiegrens van reclame via Bluetooth snel toe. “In Sjanghai worden dagelijks meer dan 800.000 berichten verstuurd.” Dat moet ook in Nederland kunnen is zijn idee. Volgens eigen onderzoek zou 80 procent van de Nederlanders interesse hebben in gerichte lokatiereclame. Dat kan gaan om een tekstbericht, een plaatje, een mp3 of een filmpje. “Vaak gaat het om een prijsvraag.” Maar er zijn ook andere toepassingen. Zo werd er op het concert van Marco Borsato in het Geldredome geld ingezameld voor War Child. Thans start het bedrijf met een bluetooth audiotour door het nieuwe Station Bijlmer.
Vandaag maakt de onderneming bekend financiering veilig gesteld te hebben. Sms-bedrijf Telefuture en mobiel internetbedrijf IMCI steken “enkele tonnen” in Bluetoothreclame.nl. Eerder haalde de Rouffaer geld op bij een hoogleraar van Stanford University in Silicon Valley. “Het is voor ons belangrijk dat een financier meer brengt dan geld alleen. In deze samenwerking gaan we gebruik maken van elkaars technologie. We groeien in één klap van vier naar veertig man.” Roffaer verwacht vooral veel van cross-selling activiteiten.