Dat schrijft Jan van den Ende, hoogleraar Management van Technologie en Innovatie aan de Rotterdam School of Management, vrijdag in Het Financieele Dagblad.
“Bedrijven investeren wel in kennisontwikkeling, maar zijn slecht in staat om met die kennis effectief en met succes nieuwe producten in de markt te zetten”, aldus de hoogleraar. “Er wordt behoorlijk gezocht, maar te weinig bereikt.”
Knutseldag
Hij hekelt het idee van de ‘knutseldag’, een dag in de week waarop personeel zijn tijd kan besteden aan het ontwikkelen van creatieve ideeën. “De werknemers bewandelen vaak doodlopende paden. Het leidt tot meer zoeken, niet noodzakelijk tot meer bereiken.
Want juist het tot een succes maken van een goed idee komt vaak niet van de grond. “Bedrijven die innoveren hebben vaak te veel projecten, waardoor projecten vertragen en geld, tijd en kennis van medewerkers worden versnipperd.”
Meer kennis
Van den Ende pleit voor meer managementkennis bij MKB-ondernemers: “Terwijl multinationals tegenwoordig steeds meer hun eigen relaties creéren voor het verwerven van managementkennis, hebben middelgrote en kleine bedrijven op dit vlak nog veel in te halen.”