Tussendoor houdt hij zich ook nog bezig met de ontwikkeling van mobile visual search en verkoopt hij interactieve vloeren. “Het is wat veel ja, maar het één volgt het ander op.”
Roze wolk
In september 2007 mocht Mol augmented reality op PICNIC presenteren. “Daar werd het zo enthousiast ontvangen dat ik wel een tijdje op een roze wolk heb gezeten.” In maart van dit jaar kreeg hij op dé gamebeurs in San Francisco nog meer complimenten. “Ineens stond Sony bij onze stand. Zij waren duidelijk not amused, omdat wij met augmented reality technisch verder waren dan zij.”
Disney
Een verrijking van de werkelijkheid, is de simpelste uitleg van augmented reality. “Een computer herkent een patroon en voegt er vervolgens in 3D iets aan toe”, legt Mol uit. In samenwerking met Disney creëerde hij bijvoorbeeld op de Dam in Amsterdam een magisch scherm. Wie er voor gaat staan, ziet zichzelf veranderen in een karakter uit de film Sneeuwwitje. Dezelfde techniek kan ook worden toegepast bij papier. Mol laat bijvoorbeeld Totaal TV (een magazine van Veronica Publishing) en een Wehkamp-flyer tot leven komen als die voor een webcam worden gehouden. “Met augmented reality kan veel meer van producten worden getoond.”
Interactief
Mol heeft de techniek niet zelf bedacht, maar is er naar eigen zeggen in Nederland het langst mee bezig. Hij ontdekte het toen hij bezig was met interactieve touchscreens voor etalages. “Ik was op zoek naar een wow-effect dat voorbijgangers naar de interactieve etalages zou lokken en kwam terecht bij augmented reality.” Mol zag direct de potentie en gooide het roer om. “De touchscreens raakte ik amper kwijt, de retail bleek maar matig open te staan voor nieuwe trends.” Het enige exemplaar dat hij verkocht staat in Venlo, de rest is omgebouwd tot interactieve vloersystemen. Die verkopen wel. “Ze liggen bijvoorbeeld in relaxruimtes. Zet je je voet op een plaatje van een vis en deze gaat zwemmen.”
Veelbelovend
De ondernemer heeft veel moeten investeren in de touchscreens en augmented reality. “In 2007 en 2008 heb ik bijna twee ton in mijn bedrijf gestopt en er slechts 50.000 uitgehaald.” De toekomst ziet er wel rooskleurig uit. “Augmented reality wordt het helemaal, we zijn met diverse grote partijen bezig. Ik verwacht medio 2010 het dubbele aantal mensen in dienst te hebben en eind 2010 te zijn verviervoudigd.”
Lang de tijd om te genieten van het succes neemt Mol niet, hij is alweer bezig met het volgende. De toekomst wordt namelijk mobile visual search, meent hij. “We hebben dat concept verzonnen en zijn het aan het ontwikkelen. Een groot schoenenmerk is onze eerste klant, zij zien het helemaal zitten.” Het idee is eenvoudig: fotografeer met je smartphone iets waar je meer over wilt weten, bijvoorbeeld een filmposter. Stuur de foto en de locatie door naar een webserver en binnen een paar seconden ontvang je alle informatie. Mol: “Mobile visual search is over een paar jaar net zo normaal als nu zoeken met Google.” Moe van de snelheid waarmee alle ontwikkelingen gaan, wordt hij niet. “Zo ben ik zelf ook, ik zit vol ideeën. Dat is fijn, behalve dan als ik ‘s nachts wil slapen.”
Bedrijf: Touching Media
Wie: Jeroen Mol (36)
Opleiding: Technische bedrijfskunde
Wat: Augmented reality, interactieve vloeren en mobile visual search
Waar: Purmerend
Startdatum: Mei 2007
Tegenvaller: ‘We waren te ambitieus met het inzetten van een online techniek om gezichten te herkennen. We kregen het helaas niet stabiel genoeg binnen de gestelde tijd. Voortaan plannen we ruimer om zeker te zijn van goede kwaliteit’
Tekst: Miloe van Beek