Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Arko van Brakel: ‘Vecht tegen bestaand kader’

De Sprout ChallengerDay was een groot succes. Ruim vijfhonderd bezoekers werden in een uitverkochte Studio 21 dag lang vergast met inspirerende verhalen van uitdagende bedrijven. Rode draad: aanvallen gaat met volharding, maar ook met vallen en opstaan.

Dagvoorzitter Arko van Brakel (1968) kan erover meepraten. Hij was oprichter van de eerste commerciële internetprovider van Nederland – Euronet Internet. Maar was ook betrokken bij het fiasco Jamby. Uitdagen en ondernemen horen bij elkaar, vindt hij. In de beginperiode van Euronet was Planet Internet van KPN de gezworen vijand. Euronet werd door de oud-monopolist op alle mogelijk manieren tegengewerkt.

 

KPN

“Ik had daarover ooit een gesprek met een toenmalige KPN-directeur. Hij zei: ‘Waar maak je je druk om. Als we gaan blazen, dan blazen we Euronet zo omver’. Wat een arrogantie. Dat heeft mijn vijandbeeld van KPN toen absoluut versterkt. Pas toen zocht ik de aanval.”, aldus Van Brakel. Zijn betoog was de  rode draad op de ChallengerDay. Brakel: “Challengers zijn op zoek naar zwakke en inefficiënte plekken van grote, logge organisaties en weten die zwakte op een slimme en innovatie manier te pareren.”

 

Twijfel

Dat geldt in feite ook voor Iens Boswijk (1964), die in 1998 begon met de Amsterdams restaurantgids IENS, en daarmee de positie van de Michelingids aanvalt. Boswijk was de tweede keynote-spreker op de ChallengerDay. Restaurantrecensent Johannes van Dam was bij de presentatie van de eerste gids vernietigend: “amateurs die gaan proeven, dat kan toch niet”. Van Dam is inmiddels een fan. Hij mist geen presentatie van Iens en quote de gids regelmatig in zijn recensies.

 

Iens

Iens is een gigantisch succes. De papieren gidsen kennen een oplage tot 100 duizend stuks, de website kent 70 duizend proevers en maandelijks 550 duizend unieke bezoekers. Na Nederland is het bedrijf nu klaar om de volgende stap te nemen: Europa. “Ondernemen houdt nooit op”, zegt Iens aan het einde van haar presentatie, die er uiteindelijk nog aan toevoegt dat een challenger altijd zou moeten zoeken naar toegevoegde waarde van een nieuw idee, dus zonder er een me too-product van te maken.

 

 

Auteur: Hugo Schrameyer