Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

7 consumententrends voor 2014

De 4.000 'coolhunters' van Science of the Time onderzochten wat 2014 gaat brengen. Zij kwamen tot 7 megatrends voor consumenten.

7 consumententrends voor 2014
Je leest nu: 7 consumententrends voor 2014

Veel web, veel sociale betrokkenheid en veel delen: vraag Carl Rohde wat de toekomst in petto heeft, en die woorden zullen ongetwijfeld vallen. De Nederlander, onder meer hoogleraar in Shanghai, leidt Science of the time, een van ‘s werelds grootste netwerken van (academische) toekomstverkenners, trendwatchers en ‘Coolhunters’: zo’n 4.000 mensen die overal ter wereld op zoek gaan naar wat cool is en daar gedetailleerd en gestructureerd verslag van doen. Zo ontstaat een goed inzicht in wat wereldwijd hot is en wat not. En dat leidde tot de volgende 7 megatrends voor 2014, met commentaar van Rohde zelf, en zijn (boeken)tips en illustraties van de trend.

1. INVOLVEER ME

In onze overvolle wereld met zijn hyperdosis aan contactmogelijkheden is aandacht krijgen en aandacht trekken een opdracht van jewelste.

Als individu ontkomt niemand meer aan het neerzetten van eigen impression management met gebaren en geluiden. Ook merken moeten harder schreeuwen dan ooit. In de huidige ‘Cultuur van het Wantrouwen’ vertrouwen we sowieso minder wat ze ons vertellen en aanbevelen. In de onontkoombare ‘Facebook-likes’-Cultuur schreeuwen ook onze vrienden – of ‘mensen zoals wij’ – ons allerlei aanbevelingen toe. We vinden het allemaal steeds minder oprecht en gemeend, steeds minder involverend. Bovendien ontdekken we dat de meeste ‘likes’ gemanipuleerd zijn en dus nadert hun geloofwaardigheid en zeggingskracht het nulpunt.

Kernvraag

Kernvraag voor 2014 en verder is dan ook: hoe kunnen we anderen echt bij ons, bij onze projecten, bij onze business betrekken? Hoe kunnen we authentiek, overtuigend en innovatief involveren? Het helpt om na te gaan wat de factoren zijn die sommige virals zo waanzinnig populair maken dat miljoenen ze laten rondzingen op het net. Blijkbaar involveren ze succesvol. Nagaan hoe de gastvrijheidsindustrie – meesters in involveren – inspeelt op de wensen en verlangens van hun klanten en bezoekers, helpt ook. Het bevat aanwijzingen over hoe mensen werkelijk te betrekken. En dat willen mensen. Ze willen involverende, betekenisvolle ervaringen. Geef ze dat en je neemt succesvol deel aan de 21ste eeuw.

Beste boek:
The Whuffie Factor, Using the Power of Social Networks to Build Your Business door Tara Hunt
Quote: ‘Mensen zijn vooral druk naar luisteren wat hun vrienden hen online vertellen. Veel aandacht voor ieder ander is er niet – en nog minder voor zogenaamde commerciële communicatie. De ‘likes’-culltuur wordt echter te massief en dus: inflatoir. Mensen willen serieus geïnvolveerd raken.’

Beste beeld:
Hoe involverend kan een soft drink zijn? Sommige Coca-Cola-machines werpen her drankje af als je de machine een hug geeft. Het bijpassende YouTube-filmpje ging viraal.

2. TOEKOMSTIGE STEDELIJKHEID

Meer dan de helft van de wereldbevolking leeft in steden. Daar worden alle trends geboren. Welke trends zien we in stedelijkheid zelf?

1. Onder stadsbewoners groeit wereldwijd het verlangen om zich de stad werkelijk ‘eigen’ te maken. Om zich tegen de grote aantallen en de anonimiteit te weren door zich er werkelijk te nestelen, als menselijke wezens. We noemen het ‘De Stad Van Jezelf Maken’. Het is de reden waarom De Blasio nu de nieuwe burgemeester van New York is en Bloomberg versloeg. Bloomberg was er voor de rijken, De Blasio is er voor de 99%. Het is waarom jongeren vooral feest willen vieren op eigen, beetje geheime plekken. Van de heuvels rondom Teheran tot verlaten fabrieksterreinen en metrostations overal.

2. Steden zijn de broedplaats bij uitstek voor alle vormen van Smart en Soepel Online Leven. Dat wordt er gevierd. Nergens bloeit de apps-cultuur rijker en intenser. Denk aan de bestuurdersloze auto. Die rijdt energiezuiniger, vermindert uitstoot en vervuiling, anticipeert slim op files en verkleint de kans op ongelukken. Dat is Smart en Soepel Leven – online gefaciliteerd – en dat vindt primair plaats in de grote stad.

3. Veel stadsbewoners organiseren hun eigen leven met verve zelf, nu de overheid het op zoveel punten laat afweten. Denk aan de Britse ‘fix my streets-sites waar je ieder openbaar mankement kunt aankaarten. Denk aan de Braziliaanse sites waarop je gevallen van corruptie die je meemaakt openbaar kunt maken. Denk aan het gemak waarmee je tegenwoordig dure hotelkamers kunt vermijden door te huren, waar je maar gaat, van privéhuiseigenaren. Of denk aan thuisafgehaald.nl, waar je je kookkunsten deelt met anderen. We noemen het: Zelforganiserende Zelfredzaamheid.

Beste boek:
Handmade Urbanism door L.Marcos, E.Ute Weiliand (ed)
Quote
‘In toenemende mate zien we overal ter wereld mensen in hun eigen stadse omgeving gemeenschaps-versterkende initiatieven omarmen. Het is niet alleen een uitdrukking van eigen kracht. Het vergroot die eigen kracht ook nog eens.’

Beste beeld:
Car-sharing: iconisch initiatief voor toekomstige stedelijkheid

7 consumententrends voor 2014

3. FUTURE ONLIFE

Ooit hadden we alleen de werkelijke werkelijkheid, de offline wereld. Toen kregen we er dankzij de alomtegenwoordige pc’s een virtuele werkelijkheid bij. Nu, in het tijdperk van de alomtegenwoordige smartphones zien we offline en online vrijwel versmelten. Welkom in: the Future Onlife.

Denk Grindr (voor homo’s) en Tinder (voor de heteroseksuele medemens): de apps die het mogelijk maken om overal-en-meteen in contact te komen met gelijkgezinden. Voor een kopje koffie, een netwerkmoment of seks. Denk Eatwith.com waar iedereen die een goede maaltijd wil genieten met nieuwe mensen zich kan aanmelden. Sommigen koken, anderen komen eten – en krijgen en passant kookles als ze dat willen. Denk Medtronic, dat een systeem heeft ontwikkeld waardoor de dokter je virtueel kan bezoeken en virtueel je bloedruk, hartritme, lichaamstemperatuur kan meten. Denk Wall’s Ice Cream, dat afgelopen zomer in samenwerking met een telecombedrijf mensen via hun smartphones bij stijgende temperaturen attendeerde waar hun ijsjes verkrijgbaar waren. Denk Kleenex dat de zoektermen en gezondheidsdata van Google inzet om gericht mobiel te adverteren aan iedereen bij wie verkoudheid in de lucht hangt.

Beste boek:
The new digital age, reshaping the future of people, nations and business door Eric Schmidt & Jared Cohen
Quote
‘De slimme screens en andere instrumenten die in je toekomstige appartement met jou gaan leven, leveren je niet alleen wat je nodig hebt. Maar ook waar je plezier aan beleeft, waar cultureel je interesse naar uitgaat en wat je verrijkt. Direct, ter plekke en totaal afgestemd op jouw voorkeuren.’

Beste beeld:
Backpacking + Future Onlife = Flashpacking

7 consumententrends voor 2014

4. GEZONDE RECESSIE

Toegegeven, een jonge vader die zijn vrouw en een paar kinderen moet onderhouden en net gehoord heeft dat hij zijn baan verliest, zal deze trend niet omarmen. Maar er ís een gezonde kant aan recessie.

In Engeland zijn de studiekosten flink omhoog gegaan. Het resultaat: er wordt minder gedronken en meer gestudeerd. Docenten worden nauwgezet beoordeeld op openbare websites. Zo wordt bepaald welke opleidingen en cursussen het meeste waard zijn. Stijgende studiekosten worden wel gezien als een aanslag op onze toegankelijk-voor-iedereen democratie. Maar MOOCS – massive open online courses – waar de beste universiteiten hun topcolleges en –opleidingen gratis openbaar maken, bieden een oplossing die betrouwbaar is en aan gezag wint.
U kent het Engelse gezegde: ‘When the Going Gets Tough, the Tough Gets Going. Gezonde recessie betekent: ‘When the Going Gets Tough. The Tough Gets Creative‘. Denk: carsharing. Denk: EatWith.com (van hierboven). Backpackers zijn uit, flashpackers zijn in. Ze reizen met een rugzak vol slimme apparatuur om hun reistochten online te faciliteren en te optimaliseren.

Beste boek:
Resilience, Why Things Bounce Back door Andrew Zolli & Ann Marie Healy
Quote
‘Veerkracht is een thema dat met name in recessietijd opspeelt. Wat blijkt: veerkracht kunnen we het best zien, niet als een karaktertrek, maar als een spier die iedereen kan trainen.’

Beste beeld:
Breng je eigen wijn mee naar ons restaurant

7 consumententrends voor 2014

5. MENSELIJKE PARELTJES

Recent hebben velen de les geleerd dat integriteit en vertrouwen in de huidige samenleving ver te zoeken zijn. We kijken sceptisch, zelfs cynisch, naar banken, naar reclame, naar politici en, nieuw in de rij, naar het ‘Google/Facebook-Complex’ dat ons zoveel geeft, maar ons tegelijk ook zoveel persoonlijke kennis en privacy ontfutselt.

Alles bij elkaar maakt het onze samenleving weinig harmonieus – wat de economie weer geen goed doet. Onecht, onoprecht, oneerlijk, bij-elkaar-verzonnen, ‘fake & phony’: we hebben er een grotere hekel aan dan ooit, maar voelen ons er tegelijkertijd door omringd – in een overdosis. De consequentie daarvan is dat we een intens verlangen ontwikkelen naar alles wat oprecht en authentiek is en weet wat compassie betekent. We noemen het: ‘het Verlangen naar Menselijke Pareltjes’. Dat zijn kleine symbolen of gebaren die de moed hebben om uit te reiken naar de ander. Die de kracht hebben om hart en ziel te raken. Denk aan het meisje dat stiekem kleine gedichtjes naait in kleding die van anonieme productielijnen rolt. Ze noemt het poetry boming en wil anoniem blijven. Verrassend genoeg raakt ook de nieuwe paus deze trend op sympathieke wijze.

Beste boek:
The Empathic Civilization. The Race of Global Consciousness in a World in Crisis door Jeremy Rifkin
Quote
‘Vaak denken we dat eigenschappen als compassie en medeleven niet diep in de menselijke psychologie verankerd liggen. Spiegelneuronen bewijzen het tegendeel.’

Beste beeld:
Schommels die muziek maken als je aan het schommelen bent. Zonder meer iets kleins, maar het kan helpen iemands dag op te vrolijken.

7 consumententrends voor 2014

6. DE MACHT VAN HET SOCIALE WEB

Internet maakt het mogelijk dat we meer verbonden zijn dan ooit.

Dat doen we, met een immense kaleidoscoop van mensen voor een immense kaleidoscoop aan redenen. Soms verenigen we ons gewoon voor de lol. Soms verenigen we ons omdat we, aldus georganiseerd, meer kunnen bereiken, voor onszelf of voor de gemeenschap. Daarom oriënteren velen zich in virtuele praatruimten voordat ze met een serieuzere klacht naar de dokter gaan. Denk patientslikeme. Daarom worden de MOOCS van hierboven omarmd door de nieuwe middenklassen van met name India. Zonder de macht van het sociale web was de Arabische Lente ondenkbaar. Soms ook verenigen we ons primair omdat we daar economisch gewin uit kunnen halen. Dat is de groei van de delende economie – ondenkbaar zonder de macht van het sociale web.
Is dat sociale web een gloednieuw fenomeen voor 2014? Natuurlijk niet. We kennen haar manifestaties al zeker een decennium. Punt is dat het sociale web ook in 2014 een immense en veelzijdige krachtbron in ons leven blijft. En veel nieuwe gezichten, draaibewegingen en verrassingen blijft tonen. De macht van het sociale web vormt de vruchtbare bodem waarop steeds meer van ons leven zich afspeelt.

Beste boek:
Future perfect, the case for progress in a Networked Age door Steven Johnson
Quote
‘Wij geloven in sociale vooruitgang. Wij geloven dat virtuele verbondenheid op het net het belangrijkste middel is om die vooruitgang gestalte te laten krijgen. Wij noemen ons wereldwijd: de Peer Progressives.’

Beste beeld:
Mensen in Brazilië geven op een kaart aan waar ze beroofd zijn. Een effectief collectief instrument om de veiligheid van een gebied te bepalen.

7 consumententrends voor 2014

7. GEEF ME VERHALEN

In onze wereld met zijn wilde diversiteit, met zijn adembenemende combinaties van culturen en DNA, van ideeën en bloed, is geen identiteit meer echt stabiel. Wegsmelten, voortdurend uit elkaar vallen: het hoort bij ons en het moderne, hectische bestaan. Krachtige verhalen die de aandacht weten vast te houden, die ons involveren: zij vormen de tegenkracht.

Verhalen weten ons te omarmen. Verhalen geven ons betekenis en zin. Verhalen verlichten ons. Ze inspireren om het beste uit onszelf te halen. Verhalen hebben het in zich om ons te laten landen in ons eigen bestaan. Om ons te verbinden met een regio, ons land, de planeet. En ook nog eens: verhalen brengen de merken tot leven die ons omgeven en ons willen involveren.
Verhalen kunnen een retro-oriëntatie hebben. Dan helpen ze om ons warm te nestelen in een verleden. Verhalen kunnen toekomstgericht zijn. Dan nodigen ze ons uit om de opwinding te ervaren van de grote dingen die komen gaan. Verhalen kunnen bergen verzetten. Verhalen kunnen teder en fragiel zijn. We hebben ze allemaal nodig.

Beste boek:
Storytelling door Klaus Fog, Christian Budtz en Baris Yakaboylu.
Quote:
‘Bedrijven, merken, wijzelf: feitelijk zijn we verhalen die zich ontwikkelen en afwikkelen tegelijkertijd. Raken we ervan vervreemd, dan raken we vervreemd van alles en elkaar.’

Beste beeld:
Skate Shades maakt van de oude skateboards van bekende skaters hippe nieuwe brillen.

Over de auteur

Dit trendoverzicht is gemaakt door Science of the time in samenwerking met 25 universiteiten wereldwijd en 4.000 Coolhunters. Science of the time is een van ‘s werelds grootste netwerken van (academische)toekomstverkenners, trendwatchers en Coolhunters. Het staat onder leiding van Carl Rohde, professor Trendwatching & Innovation aan het Shanghai iInstitute of Tehnology in China en lector op diverse Nederlandse Hogescholen. Als academisch kader voor dit trendonderzoek gebruikte hij onder meer de literatuur van de Harvard Business Review, de Economist en de Financial Times. Download hier zijn laatste publicatie, over trends en onze Kwaliteit van Leven.