Het klinkt zó voor de hand liggend, dat je je afvraagt waarom het nog niet eerder is gedaan: aan de bevestiging van je boeking, of de bekende herinneringsmail die je vlak voor vertrek krijgt, de mogelijkheid toevoegen om even te kijken of je alvast wat tickets kunt bestellen voor een musical of footballwedstrijd. Huurauto’s, verzekeringen, een excursie; dat is al gebruikelijk. Maar het aanbieden van ‘datumgebaseerde’ evenementen is nieuw en uniek, verzekert Christiaan Solcer, een van de oprichters van Tiqets.
Meteen ticket boeken
“Als ik op reis ga moet ik het doen met een reisgids. Daarin staan allemaal standaard dingen die misschien niet mijn interesse hebben: een museum, een tourtje. Wij leveren een gigantische database met evenementen, en waar die op een bepaalde datum plaatsvinden, presenteren we alleen degene die relevant zijn voor een reiziger.” De reiziger die een geschikte ticket vindt, kan dat meteen boeken. Tiqet is aangesloten op meer dan 70 kleine en grote online boekingskantoren als Seetickets en Ticketmaster. Dat levert nu al een database op met tickets voor 1 miljoen uitjes.
White label
Tiqets is dit jaar opgericht door Solcer, Luuc Elzinga, Bas de Boer en Maarten Raaijmakers. Het is volledig B2B; het richt zich op zakelijke afnemers als hotelketens, vliegmaatschappijen en reissites. Die kunnen de dienst ‘white label’ toevoegen aan hun website en boekingssysteem. “Dan krijg je bijvoorbeeld een bevestigingsmail, met de uitnodiging om te kijken wat er te doen is op het moment dat je ergens bent. We hebben in 2000 steden evenementen, we vergelijken ze op prijs en voorzien ze ook van een sociale laag, zodat je kunt kijken wat voor jou relevant is. We willen ook met ons aanbod op tv-schermen in het vliegtuig.”
Vliegende start
Tiqets lijkt een vliegende start te gaan maken, als het in januari live gaat: twaalf reisorganisaties zijn dan aangesloten. “Europese partijen, en geen kleintjes; we hebben straks toegang tot meer dan 10 miljoen hotelgasten, luchtpassagiers en andere reizigers.” En woensdag konden Solcer c.s. ook bekendmaken dat ze 450.000 dollar groeikapitaal krijgen van Investion, een Groningse investeerder die ook betrokken is bij online bedrijven als studieportaal eFaqt en Groepsveiling.nl. Groningse dollars? “We willen duidelijk ook exposure in Amerika: we geven aan dat we niet Europeees georiënteerd zijn en dat we met onze database in alle landen van de wereld actief zijn.”
Investion
Het kapitaal steekt Tiqets – inmiddels werken er 11 man – in het verzamelen van meer lokale content, het ontwikkelen van mobiele technologie en het aansluiten van de database op alle systemen die de reisbranche gebruikt. “Investion is niet alleen maar geld hoor, ze hebben ook een uitgebreid netwerk en veel kennis en ervaring op het gebied van online marketing.” Zelf is Solcer overigens ook niet van gisteren op dat gebied: hij richtte eerder kortingensite Mondola op, waar Investion inmiddels ook is ingestapt.