Behalve als muzikale en culinaire walhalla’s veranderen festivals langzamerhand in innovatiespeeltuinen voor innovatieve bedrijven. Denk aan bedrijven zoals Kartent (tenten van restkarton), Goodfuels (biodiesel), Greenbattery, ICEK (energiezuinig bier koelen), WOOF&WOW en WERC (verlichting op zonne-energie).
Koen Olieslagers, oprichter van Wattsun, testte zijn mobiele en groene stroomvoorziening ook op verschillende festivals, waaronder Oerol, Mysteryland en Welcome To The Future. Hij vertelt waarom een festival voor hem de perfecte experimenteerplek is:
1. Open minded
Om vernieuwende producten of diensten te testen, moeten mensen wel openstaan voor nieuwe ideeën. Voor innovatie is een open mind én houding essentieel. Op festivals is dit het geval, zeker bij de organisatoren.
Olieslagers: “Organisatoren van festivals zijn op zoek naar verduurzaming en staan open voor innovatieve ideeën. Zij zijn zich heel bewust van de impact die ze hebben op het milieu; het zijn grote vervuilers. Elk jaar verbruiken alle Nederlandse festival gezamenlijk ongeveer 15 miljoen liter diesel om de aggregaten op de events draaiende te houden. Dit kost 25 miljoen euro.”
“Er is dus veel ruimte voor verbetering op het gebied van energie. Wij hebben hierop ingespeeld met ons product, door groene pop-up power aan te bieden met Wattsun, die op kleine schaal de vervuilende dieselaggregaten vervangt met groene stroom.”
Team-Wattsun, Koen Olieslagers staat links
2. Veel (relevante) doelgroepen
Nederland is een festivalland. In 2015 telde ons land al meer dan 830 festivals met meer dan 3.000 bezoekers en dit aantal groeit elk jaar. In totaal trokken deze festivals 23,3 miljoen mensen.
Festivalgangers zijn een prima testpubliek, omdat je je idee kunt testen op grote schaal. Naast de bezoekers, is er een grote groep bedrijven betrokken bij elk festival: potentiele afnemers.
Andere bedrijven zien ter plekke hoe het werkt en wat het oplevert
“De op- en afbouw van het evenement, muntenverkoop, horeca, wifispots, beveilingscamera’s, verlichting, ticketscans, toiletten; voor al deze diensten zijn leveranciers nodig. Als je jouw idee test op een festival, komen deze bedrijven in aanraking met jouw product. Zij zien ter plekke hoe het werkt en wat het oplevert.”
“Door het testen op festivals hebben we niet alleen nieuwe klanten gevonden in de evenementenbranche, maar we zijn ook benaderd door bedrijven uit andere sectoren zoals de film- en foto-industrie en de infrastructuursector.”
3. Directe feedback
Omdat jouw idee, product of dienst gelijk in de praktijk uitgevoerd wordt, kan je direct feedback vragen aan de gebruiker. Olieslagers: “Tijdens het testen op festivals observeren wij de gebruikers en daarna vragen wij on the spot wat zij ervan vinden. Wat zijn hun wensen en eisen als het gaat om dit product? Deze feedback is voor ons heel waardevol, want zo kunnen wij ons product verbeteren.” Hierdoor kan Wattsun een mooi eindproduct maken dat zo de markt op kan en dat voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep.
“Wij merkten bijvoorbeeld tijdens het testen dat gebruikers nog onbekend zijn met het daadwerkelijke energieverbruik van de Wattsun. Ze wilden graag de batterij op afstand in de gaten kunnen houden. We hebben direct aan een oplossing gewerkt: in de toekomst kan je met een mobiele telefoon verbinding maken en het verbruik in de gaten houden.”
4. Alles is mogelijk
Feitelijk is elk event een dorp, met een tijdelijke infrastructuur
Op een festival zijn de mogelijkheden eindeloos. ‘Elk jaar tussen april en september worden er ontzettend veel festivals op- en afgebouwd. Feitelijk is elk event een dorp, met een tijdelijke infrastructuur. Door deze pop-upconstructie is er veel ruimte om te experimenteren, zonder al te grote consequenties. In een echt dorp kan je niet zomaar gaan experimenteren met belangrijke zaken zoals stroomvoorzieningen, riolering of betalingsmogelijkheden. Op festivals kan je wél snel nieuwe systemen uitproberen.”
Het festival seizoen is nu bijna ten einde, maar de voorbereidingen voor volgend jaar gaan alweer beginnen. Kortom, dé tijd om de telefoon te pakken om jouw groene innovatie te pitchen voor een test op een festival in 2017.
GreenTech Week
Van 1 tot en met 7 oktober 2016 vindt voor de derde keer de GreenTech Week plaats. Tijdens deze week worden tientallen activiteiten georganiseerd om mensen en organisaties te inspireren met slimme nieuwe technologieën die bijdragen aan een schoner milieu. Bedrijven die actief zijn binnen de energietechnologie, biobrandstoffen, duurzame mobiliteit en cleantech delen tips, ervaringen en best practices. Het volledige programma van de congressen, excursies, workshops en bedrijfsbezoeken tijdens de Green Tech Week is vanaf 1 september 2016 te lezen op GreenTechWeek.nl.