Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 redenen waarom fintech-startups falen

Wanneer je een fintech startup begint gelden er andere spelregels dan bij de andere nieuwe ondernemingen. Voorkom deze 10 valkuilen.

Investeerder Pascal Bouvier (Santander) zette voor CBinsights deze meestgemaakte denkfouten op een rij: 

1. Niet nadenken over de benodigde vergunningen

Je denkt dat je als techstartup alleen maar software bouwt. Maar wanneer je je focust op de business-to-consumer-markt is de kans groot dat je in enige vorm een vergunning nodig hebt. Je zal in ieder geval moeten praten met de wetgever. Veel startups hebben zichzelf getackeld door te vergeten dat de financiële wereld stevig gereguleerd is. Zorg dat je op de hoogte bent van de relevante wetten en vergunningen. In een vroege fase met een gespecialiseerd advocatenkantoor om de tafel gaan zitten kan je in een later stadium een hoop tijd en geld schelen.

2. Een bankinvestering onderschatten

Wanneer je geld wil ophalen bij een bank of verzekeringsmaatschappij, onderschat dan niet hoeveel regels er zijn waar zij zich aan moeten houden. Zorg dat je je huiswerk gedaan hebt en plan vooruit. Vraag voordat je je handtekening onder de investering zet aan de investeerder meer details. Wat voor verslaggeving hebben zij nodig? Welke doorlopende informatie moeten zij hebben? Wat voor bestuursvorm? Onthoud dat zij onder andere regels leven. Ben je ook goed bewust van cultuurverschillen tussen jullie als startup aan de ene kant en zij als corporate aan de andere kant.

3. Toezichtouders – al dan niet bewust – tegenwerken 

Dit kan in één klap je doodvonnis zijn. Als je niet meewerkt, of niet kunt aantonen dat je je best doet om mee te werken met een onderzoek door de toezichthouders dan ben je snel ten dode opgeschreven. Dus neem zo snel mogelijk een compliance officer aan en stel interne regels op over hoe je omgaat met de relevante instanties. 

4. Een investeerder kiezen zonder fintech-ervaring

Als er één tak van sport is waar ervaring van belang is, dan is het wel de financiële wereld. Verbind je dus aan een doorgewinterde zakenman of vrouw die je over alle hindernissen heen laat springen, bij voorkeur nog voordat jij ze hebt gezien. 

5. Algemene startupregels toepassen

Geld is een weird concept, zegt Bouvier. Zo zijn mensen logischerwijs begaan met hun geld, maar tegelijkertijd zijn ze er niet zo mee bezig als met hun sociale netwerken, vrienden of andere passies. De gevestigde financiële spelers zijn zeer bezorg over het geld dat zij beheren en risico-avers. Ook toezichthouders maken zich druk over het geld van individuen en de gezondheid van de bedrijven die zij moeten reguleren. 

in andere woorden: zo maar even de trukendoos van growth hacking toepassen op je fintech-onderneming brengt je nergens. Investeer tijd in hoe we omgaan met ons geld, met de psychologie achter krediet, spaargeld en betalingen. De meeste startups die dat niet doen worden vroeg of later verrast door de traagheid waarmee hun bedrijf aanslaat. Ofwel omdat het opbouwen van een klantenbestand veel duurder is dan zij eerst dachten, danwel omdat het verkopen aan traditionele spelers in de branche veel langer duurt dan verwacht.

6. Concurreren op kosten

Veel fintech-startups hebben hun business plan gebaseerd op het goedkoper aanbieden van diensten, die dan ook nog beter zijn dan de al bestaande varianten. Vooral op het gebied van betalingen en geautomatiseerde beleggingscoaches komt dit soort hoogmoed veel voor. Als je niet begrijpt dat een bedrijf met 100 keer zoveel klanten als jij gigantische schaalvoordelen heeft, dan beland je vanzelf in een wedstrijd ‘wie biedt het goedkoopste product aan’ – en verlies je gegarandeerd. Dus zoek een échte toegevoegde waarde die anders is dan ‘betere techniek’. 

7. Denken dat intellectueel eigendom 

Er zijn twee lessen te leren: Als jij denkt dat je een technologie hebt bedacht die je kunt beschermen, dan is er een kans dat a) er een financiële speler is die al iets gelijkwaardigs ontwikkelt en b) dat er door iemand anders makkelijk kan worden gesleuteld aan jouw techniek. Dat geldt ongetwijfeld ook voor andere sectoren, maar in fintech geldt dit nog meer: als je je businessmodel op intellectueel eigendom baseert, dan kom je waarschijnlijk in de problemen. 

8. ‘Betalingen zijn een makkie’

Van alle financiële domeinen zijn betalingen het makkelijkste om mee te starten, maar de lastigste om in te slagen. Alleen om er succesvol in te zijn, dat is een hele andere tak van sport. Bedenk je hoe moeilijk nieuwe klanten binnen te halen zijn. Realiseer je dan dat er voor dit type bedrijf veel verschillende kanten zijn die je moet bedienen: je hebt klanten, banken, netwerken en handelaren nodig. Dus zorg dat je goed voorbereid bent. 

9. Een wettelijk aspect vergeten

Probeer je eens in te denken hoe gespecialiseerd de wetten zijn op voor het beschermen van kredietnemers of voor effectenrecht in kapitaalmarkten. Als je er één over het hoofd ziet kan dit al fataal zijn voor je onderneming, dus bereid je goed voor.

10. De economie uit het oog verliezen

Uiteraard heeft de vraag of de economie groeit of krimpt impact op je onderneming. Dit geldt nog sterker in fintech. Kijk bijvoorbeeld naar online kredietplatforms. Als het management van zo’n platform zijn businessplan baseert op lage rentes en aanverwante aannames ten aanzien van wanbetalingen, dan wordt het ruw wakker geschud wanneer rentes beginnen te stijgen. Een fintech-businessmodel baseren op waar je je op een bepaald moment economisch gezien bevindt is kortzichtig. Houdt rekening met het opdrogen van de kredietverstrekking, renteschommelingen en monetair beleid en begin met het plannen van scenario’s.

Zie ook: Peter Verhaar over de uitdagingen bij het opzetten van een fintech-startup: