Dat meldt website Crowdfundingcijfers.nl, dat alle crowdfundingprojecten in Nederland bijhoudt. In 2020 werd er voor het eerst minder geld voor dergelijke projecten opgehaald dan het jaar ervoor.
656 miljoen naar bedrijven
Dit jaar is alles anders. Van het recordbedrag van 750 miljoen euro aan opgehaalde crowdfunding, vloeit ruim 656 miljoen euro toe naar in totaal 5.290 bedrijven. Dat is bijna 90 procent van het geheel aan opgehaalde crowdfunding. Bovendien is het een toename van bijna 80 procent ten opzichte van 2020, toen ondernemingen gezamenlijk nog 368 miljoen euro aan crowdfunding ophaalden.
Het gemiddelde zakelijke crowdfundingproject leverde dit jaar gemiddeld 250.000 euro op. Het gros van het geld voor zakelijke projecten had een vastgoedbestemming.
15.700 projecten
In totaal werden er afgelopen jaar 15.700 crowdfundprojecten succesvol gefinancierd, melden de onderzoekers. Bijna 60 procent van de projecten (8.670) was maatschappelijk van aard, bijvoorbeeld om geld op te halen voor een speeltuin of schoolproject. Gezamenlijk leverden die projecten ‘slechts’ 30,9 miljoen euro op, maar dat komt doordat er per project veel minder kapitaal nodig was. Maatschappelijke crowdfundprojecten leverden gemiddeld 3.000 euro op. Voor een nieuwe speeltuim heb je immers geen miljoenen nodig.
Verder ging 30,2 miljoen euro naar consumentenleningen en wist de kunst- en cultuursector afgelopen jaar 12,7 miljoen euro aan crowdfunding op te halen.
Leningen en aandelen
De meeste crowdfundingsprojecten (89 procent) betroffen afgelopen jaar leningen. Toch lijkt ook crowdfunding in de vorm van (converteerbare) leningen, populair onder bijvoorbeeld startups, een recept voor succes te worden. Liefst 30 miljoen euro aan crowdfunding werd er afgelopen jaar opgehaald door de verkoop van aandelen. Dat is bijna vier keer meer dan in 2020, toen er in deze tak van de crowdfundmarkt 7,8 miljoen euro binnenkwam.
De meeste crowdfunding kwam in 2021 binnen via het platform NLinvesteert, dat zo’n 125 miljoen euro aan financieringen wist uit te keren. NLinvesteert wordt gevolgd door Collin Crowdfund (95 miljoen euro) en DuurzaamInvesteren (72 miljoen euro). Volgens de onderzoekers is er in Nederlandse markt voor crowdfunding sprake van ‘consolidatie’: het aantal platforms neemt af, de kleintjes krimpen en de grote platforms groeien juist.
Freedom Internet
Een blik op de onlangs bekendgemaakte Crowfunding Top 100 van De Breed leert dat de succesvolste campagne van een startup dit jaar van Freedom Internet kwam. Dit is een onafhankelijke internetprovider, die is ontstaan vanuit het door KPN opgeslokte XS4ALL.
Freedom Internet wist afgelopen jaar 4 miljoen euro op te halen voor zijn verdere groei. Het ging om een aandelencampagne, waarbij in totaal 1.816 particuliere investeerders geld inlegden. Geen megabedragen, gemiddeld kochten zij zich voor 2.202 euro in.