Wanneer je start met je bedrijf is dat in de regel niet omdat je per se mensen wil aannemen en een team aan te sturen. Als ondernemer begin je met ondernemen vanuit een bepaalde droom, passie, een behoefte in de markt of misschien wel zelfs vanuit een bepaalde frustratie.
Daarvoor maak je een plan en stel je doelen. En vaak is groei nodig om die doelen te kunnen bereiken. En dan kom je als ondernemer al gauw op een kruispunt.
En opeens heb je medewerkers
Want uiteindelijk kun je die groei niet alleen realiseren. Op het moment dat je erachter komt dat je aan je plafond zit qua groei, kun je nog kijken of je bepaalde processen kunt automatiseren of uitbesteden. Maar daarna komt het echt aan op mensen. Mensen die je nodig hebt om jou en je bedrijf verder te helpen groeien, zodat je uiteindelijk de ambitie bereikt die je voor ogen hebt. En dan heb je als ondernemer ‘opeens’ met personeel te maken.
Veel ondernemers rollen op deze manier in de groei van hun bedrijf. En worden, naarmate ze groeien en er meer mensen bijkomen, steeds meer manager van hun eigen bedrijf. En dat is niet een rol waar ondernemers altijd blij van worden of per se goed in zijn.
Overal goed in moeten zijn
En dan kom je vanzelf op het volgende punt: zelfreflectie.
Dat is een cruciale eigenschap om als ondernemer te kunnen bepalen welke rol het beste bij je past. En waarin je het beste tot je recht komt. Voor je bedrijf, je (toekomstige) medewerkers én jezelf.
Veel ondernemers vinden dit lastig. Vaak overheerst de overtuiging dat je als ondernemer overal goed in moet zijn. Terwijl dat natuurlijk de grootste onzin is. Die overtuiging werkt ook niet in de praktijk, en maakt zaken alleen maar onnodig moeilijk wanneer je niet (tijdig) de juiste keuzes hierin maakt.
Hoe het niet moet
Een goed voorbeeld hiervan kwam ik tegen bij een bedrijf met 25 medewerkers. Het bedrijf wilde al een tijdje verder groeien, maar het verloop was groot. Daardoor kwam de gewenste groei niet van de grond. Het verloop had veel te maken met de ondernemer (en directeur) zelf.
Hij was twintig jaar geleden als it-expert begonnen met zijn bedrijf. Technisch gezien was hij ontzettend goed en had hij enorm veel expertise in huis. Alleen deed hij het belabberd als directeur en dat was funest voor zijn bedrijf.
Tijdens gesprekken zeiden medewerkers dat ze geen leiderschap ervoeren en zich vaak stuurloos voelden. Daardoor werden de betrokkenheid en de binding met het bedrijf steeds minder, waardoor mensen weggingen.
Controle kunnen loslaten
Ergens wist deze ondernemer dit wel, maar hij veegde het van tafel door te zeggen dat ‘het wel meeviel’. En hoewel hij dit dus regelmatig zei, ondernam hij toch geen stappen om het anders te gaan doen. Waarom niet? Hij wilde de controle niet loslaten. En dat werkte tegen hem. Medewerkers kwamen en gingen.
De ondernemer verloor steeds meer het plezier in zijn werk en de ontevredenheid bij klanten nam toe, gezien de continue wisseling in medewerkers. En die groeidroom? Die bleef al helemaal uit.
Dit is een voorbeeld van wat er kan gebeuren wanneer je als ondernemer niet of nauwelijks op jezelf reflecteert en niet de juiste keuze maakt welke rol het beste bij je past. Die van ondernemer of manager? Een vraag die je hierbij kan helpen is: zou ik mezelf aannemen als manager voor mijn bedrijf?
Durf hierbij kritisch naar jezelf als kandidaat te kijken, net zoals je dat zou doen wanneer anderen zouden solliciteren op deze functie. Dat kan al een heleboel duidelijk maken.
Gericht kiezen
Zelfkennis is een groot goed als mens en ondernemer. Hoe beter jij jezelf kent, hoe gerichter je de juiste keuzes kunt maken. Voor jezelf, je medewerkers én je bedrijf. Weet van jezelf waar jij het beste in bent en wat je beter aan anderen kunt overlaten, zodat je op basis daarvan kunt bepalen welke mensen je om je heen nodig hebt die jou en je bedrijf verder helpen.
En begin daar niet pas na 20 jaar mee, wanneer je al een hoop tijd energie én plezier hebt verspild. Heb het lef om te reflecteren en gun jezelf de juiste plek in je bedrijf. Dat is het beste voor iedereen.