Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw advertentieplatform daagt mediabureaus uit, met Marco Aarnink als investeerder

De advertentiemarkt is als geldverslindende ‘black box’ rijp voor disruptie, vindt het nieuwe advertentieplatform Media Futures Market. Marco Aarnink is een van de vier angels die net is ingestapt als aandeelhouder. 'Hij speelt als ondernemer een vergelijkbaar spel.'

Advertentieplatform Media Futures Market
Foto: Media Futures Market

Als cfo’s erachter komen hoe klein het gedeelte van hun advertentiebudget is dat daadwerkelijk ingezet wordt voor het bereiken van hun doelgroep, ‘dan worden ze gek’, zegt Stijn Gimbrère (foto rechts). Hij werkt samen met Jaap van Strien (foto links) aan een platform waar adverteerders zonder tussenkomst van een mediabureau zaken kunnen doen met exploitanten van advertentieruimte.

Gimbrère merkte zelf bij mediabedrijf RTL, waar hij online videoplatform SpotX uitbreidde naar Scandinavië, hoe ondoorzichtig de advertentiewereld kan zijn. Zijn belangrijkste kritiek: er zitten te veel tussenschakels in de advertentiemarkt waarvan het onduidelijk is welke waarde ze toevoegen. Oftewel, stop een euro in een reclamecampagne en er wordt uiteindelijk misschien maar 50 cent uitgegeven aan de advertentie zelf.

Gimbrère en Van Strien besloten een nieuw inkoopplatform te bouwen waar geen mediabureau aan te pas komt. Met Media Futures Market schakelen adverteerders en exploitanten met elkaar, zoals dat vroeger ging. Nou ja, toen deden ze dit per telefoon of fax, nu doen de ondernemers het via een online platform.

Goedkoper

Het platform verdient een transactiefee van 5 procent per reclamedeal. Gimbrère schat dat een opdracht daarmee ‘een factor drie tot zes’ goedkoper kan zijn vergeleken met een deal waar meerdere tussenschakels budget afsnoepen.

De dienst wordt momenteel als bètaversie getest met twintig adverteerders en zeven media-exploitanten, waaronder New Skool Media en Ocean Outdoor. De officiële livegang staat gepland voor september. Qua aanbieders van on- en offline reclameruimte richt het platform zich op alle spelers, behalve Google en Facebook.

Lees ook: Hoe het ooit zo grauwe Rotterdam uitgroeide tot startup-metropool

Black box

Adverteerders morren al langer dat de supply chain ‘super in-transparant’ is, stelt Gimbrère, maar ze hebben volgens hem weinig keuze. Daardoor weet een grote supermarkt bijvoorbeeld van elk product precies wat het kost, maar stopt zo’n bedrijf op advertentiegebied tientallen miljoenen euro’s ‘in een black box’.

De mediamarkt is niet zo ingewikkeld

Gimbrère: ‘Het is nu bijna onmogelijk om op een makkelijke manier in te kopen. Je moet het makkelijk maken, met niet te veel drempels en jargon. De mediamarkt is niet zo ingewikkeld als het lijkt.’

Marco Aarnink

Gimbrère en Van Strien vonden vier business angels bereid om in te stappen (het geïnvesteerde bedrag wordt niet gedeeld). Eén daarvan is Marco Aarnink, de ondernemer die in 2014 zijn bedrijf Drukwerkdeal voor 24 miljoen euro verkocht. Gimbrère: ‘Wat Marco heeft gedaan met Drukwerkdeal, en nu doet met Print.com, is eigenlijk ook het beschikbaar maken van opties voor klanten. Dat is een vergelijkbaar spel.’

Een andere angel wiens naam wordt gedeeld is Tim Geenen, een ondernemer die in 2019 een exit maakte met privacydienst Faktor. Voor de raad van advies strikten Gimbrère en Van Strien onder anderen Marc Duijndam, eerder ceo van Funda en nu eigenaar van een marketingdienst, en Klaartje Kuypers, de cco van reclamebureau Havas Media Nederland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gemak

De kans dat adverteerders helemaal rechtstreeks, en ook zonder een platform als Media Futures Market, met elkaar zaken zullen doen acht Gimbrère desgevraagd niet groot. Hij maakt de vergelijking met de hotelmarkt, waar consumenten ook rechtstreeks met een hotel zouden kunnen bellen, maar waar platforms uiteindelijk dominant zijn geworden.

Gimbrère: ‘De klant wil ook gemak, wil de beste prijs kunnen zien, en wil weten of je een staffelkorting kan krijgen als je meer afrekent. Het liefst heb je een plek waar je al het aanbod kan vinden, zonder dat je twintig inlogs nodig hebt. Zoiets kun je ook als exploitant niet zelf creëren.’