Met Jobtease, dat vorige maand live ging, kunnen werkzoekers een video opnemen van 60 seconden waarin ze zichzelf presenteren. Zij reageren niet op vacatures, maar de app koppelt hen aan potentiële werkgevers.
Dat koppelen gebeurt mede op basis van de feedback van andere werkzoekers, ‘de community’, zoals Jobtease de inmiddels 3000 gebruikers van zijn app omschrijft. Zij kunnen de clips van anderen beoordelen op een 30-tal onderdelen. Als er enkele tientallen van dit soort reviews binnen zijn kan de app vervolgens mensen gaan aan- dan wel afraden voor bepaalde functies. De app werd onlangs een van de 6 finalisten van het Flex Innovatiefonds, een belangrijke businessplanwedstrijd in de hr-industrie.
Vacaturesites zijn volgens Jamal Oulel (24) en mede-oprichter Germaine Statia gebruiksonvriendelijk, staan vol met oude vacatures en gebruikers krijgen amper feedback. Een markt die rijp is voor disruptie dus, vooral voor de doelgroep van Jobtease: werkzoekers van 18 tot 34 jaar.
Leren
‘We brengen partijen samen’, duidt Oulel het concept. ‘Dit is meer dan een verzameling vacatures.’ Door gebruik te maken van zelflerende software worden het systeem en de matches steeds beter. De software registreert bijvoorbeeld hoe vaak iemand afgewezen wordt, en waarom.
De dienst groeit volgens hem met 1000 gebruikers per week, terwijl zo’n 80 bedrijven zich hebben aangemeld. Die betalen 9,99 euro als ze een voorgeschotelde kandidaat willen benaderen. Gemiddeld zijn er 5 tot 10 kandidaten nodig om een vacature op te vullen, waarmee Jobtease onder de tarieven van sites als Monsterboard en Nationalevacaturebank.nl duikt.
Oprichters Oulel en Statia hebben, hoewel relatief jong, al de nodige ervaring met ondernemen. Met Schoolmiles experimenteerden zij met door jongeren met goede rapportcijfers te belonen met kortingen bij winkels. Scholen vonden dat te ‘materialistisch’, maar het tweetal bleef nadenken over het thema belonen. Vorig jaar verzamelden de ondernemers een groep sollicitanten en vroegen naar hun top 3 irritaties.’
Daaruit bleek volgens Oulel dat vacaturesites te weinig interactie bieden en veel oude vacatures aanhouden als ‘vulling’. Maar ook dat sollicitatiebrief een verouderde methode zou zijn om persoonlijkheid over te brengen. ‘Het voegt niks toe’, zegt Oulel, die erop wijst dat veel sollicitatiebrieven veel op elkaar lijken.
Indruk
Werkgevers die iemand in het echt ontmoeten hebben vaak binnen een paar seconden een indruk van iemand. Met behulp van makkelijk deelbare filmpjes haalt de app die verschijnsel ‘naar voren’ en zouden werkgevers sneller kunnen kiezen.
De app stuurt een sollicitatie naar 10 tot 50 bedrijven in de sector waar een werkzoeker zich voor heeft aangemeld. Het onderdeel cv bestaat uit een korte lijst punten en is vooral makkelijk om in te vullen ‘zodat er meer tijd overblijft in het investeren in jezelf’, zegt Oulel. Zo’n videoclip opnemen vergt een behoorlijke investering om het goed te doen.’
Dankzij bedrijven als McDonald’s en Randstad, die volgens Oulel experimenten niet schuwen, groeit het aantal werkgevers in Jobtease op dit moment organisch. Voor verder groei zijn de ondernemers in gesprek met ‘een groot uitzendbureau’ en een aantal investeerders. ‘Het gaat ons daarbij niet alleen om een financiële investering, maar ook om goede contacten met bedrijven die internationaal actief zijn’, zegt Oulel alvast.