Let op: dit artikel is alleen verkrijgbaar tot zaterdag 9 november 2019, daarna gaan deze groeigeheimen terug de redactiekluis in. Word voor 9 november lid van Sprout om dit artikel te lezen. Huidige abonnees krijgen ‘m automatisch in de mailbox.
In deze longread lees je:
– Waarom startups graag ‘AI’ op hun bedrijf plakken
– Wanneer je als AI-startup pas echt onderscheidend bent
– Waarom domeinkennis net zo belangrijk is als technologie
Iedereen is het erover eens: Nederland moet aan de bak op het gebied van kunstmatige intelligentie, oftewel zelflerende machines. Vorige week lanceerden 65 bedrijven de Nederlandse AI Coalitie, waarvoor 400 extra AI-onderzoekers worden gezocht op gebieden waar Nederland zich internationaal kan onderscheiden.
Ondertussen zijn het startups die concrete AI-oplossingen oppakken en in de markt zetten. Maar een flink aantal ondernemers plakt ‘AI’ op hun startup, terwijl die term helemaal niet van toepassing is, bleek afgelopen maart uit een steekproef van de Britse investeerder MMC. Voor 40 procent van de Europese startups die zichzelf omschrijven als ‘AI-startup’ is kunstmatige intelligentie niet de kern van hun product.
Een van de verklaringen is dat je met ‘AI’ investeerders verleidt en sneller groeigeld ophaalt, ziet AI-ondernemer Jasper Wognum, die het MMC-onderzoek onderschrijft. Wognum is oprichter van BrainCreators, een bedrijf dat grote organisaties helpt bij het werken met AI. “Sommige startups doen zich voor als een AI-startup ,maar zijn ze dat echt?. Ze passen alleen AI toe. Dit is een groot verschil, waardoor sommige op lange termijn in problemen komen.”
Abonneer je voor het hele verhaal nu op Sprout Groeigeheimen: elke twee weken delen we niet eerder opgeschreven ervaring en kennis van de meest ambitieuze ondernemers van Nederland.