Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Focus houden op je core business, zo doe je dat

Als ondernemer ben je creatief en zie je overal nieuwe mogelijkheden. Sprout-expert Joep Dohmen geeft 5 vragen die je helpen om doelgericht te blijven.

“Met ons hou je je focus op je core business!”Dat is een veelgebruikte kreet van bedrijven die producten aanbieden die je werk uit handen nemen. Incassobureaus, transportbedrijven, beveiligingsdiensten, administratiekantoren, allemaal claimen ze je rust te geven waardoor jij je eindelijk écht kunt focussen op je bedrijf.

Natuurlijk, randactiviteiten leiden af en zijn niet de redenen waarom je ondernemer bent geworden. Toch zit het focus houden op je core business niet in het automatiseren van je administratie of het uitbesteden van je transport. De afleiding begint bijna altijd bij jezelf.

De afleiding begint bijna altijd bij jezelf

Als ondernemer ben je creatief, en zie je kansen waar anderen deze laten liggen. Je bent een tikje ongeduldig, eigenwijs en alles moet het liefst sneller dan snel. Vermoedelijk sta je ook helemaal achter het motto ‘stilstand is achteruitgang’, en dat zorgt voor een continue druk. Eenmaal je product (succesvol) gelanceerd ben je al snel niet meer tevreden.

Want, wat als we ons product nu eens vertalen en uitbrengen in Duitsland? Of moeten we geen strategische partnerschappen aangaan met de concurrent? Zelfs het ontwikkelen van een nieuw product om zo nieuwe doelgroepen te bedienen passeert je gedachten. Daar ben je ten slotte ondernemer voor.

Contraproductief

Helaas werkt deze uitbreidingsdrift vaak contraproductief. Zelfs startups die hard groeien hebben vaak niet de basis om allerlei wilde uitbreidingen te doen. Daarnaast is het vaak ook helemaal niet nodig. Je hebt ten slotte pas net een nieuw product op de markt gebracht. Herken je je in bovenstaand verhaal? Stel jezelf dan onderstaande vragen voordat je je laat afleiden door ‘nieuwe mogelijkheden’.

1. Waarom heb ik mijn bedrijf opgericht?

Vermoedelijk om een probleem op te lossen waar je net een product voor hebt ontwikkeld. Nieuwe doelgroepen aanboren en internationale expansie is leuk, maar begin eerst bij de kern van je probleem.

2. Heb ik mijn doelen bereikt?

Waarschijnlijk niet. Zelden los je een probleem in korte tijd op. Het geeft rust als je beseft dat je je maar op één probleem tegelijk kunt focussen.

3. Hoe realistisch zijn mijn plannen?

Tuurlijk, er zitten ook klanten in Duitsland. Maar wees eerlijk: kun je het wel aan om ineens in een nieuw land te beginnen? Bouw eerst een sterke fundering bij je initiële doelgroep op, dan maak je de stap naar het buitenland veel beheerster.

4. Maar wat als concurrenten sneller zijn?

Dat kan, ja. Dat neemt niet weg dat alle activiteiten die je onderneemt die niet direct tot verbetering en/of groei van je huidige product leiden, een veel groter risico zijn. Je bent veel moeilijker ‘weg te concurreren’ als je basis sterk is. Focus!

5. Wanneer is het juiste moment voor ‘iets nieuws’?

Het is helemaal niet verkeerd om na te denken over vervolgstappen, om concurrenten in de gaten te houden of om alvast nieuwe product-ideeën op te schrijven. Doe dit vooral, maar bedenk wel: is dit wel het goede moment er werk van te maken?

Laat je hierbij niet leiden door angst voor concurrenten of je eigen world domination-drang, maar wees kritisch: kunnen wij dit aan en is dit echt wat het bedrijf nodig heeft? Zo nee, focus! Zo ja, go for it!