Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit kun je als ondernemer leren van Max Verstappen

Hij is momenteel de snelste Nederlander ter wereld: Max Verstappen. Maar het rijden in de Formule 1 verschilt niet eens zo heel veel van ondernemen. Dit is wat jij kunt leren van ‘Mad Max’.

max verstappen red bull racing
Max Verstappen is de succesvolste F1-coureur van Nederland. Foto: Getty Images

Vastbijten, volhouden en doorzetten

Het maakt niet uit of Max Verstappen van pole position vertrekt of helemaal achter aan de startopstelling. De Nederlander zal altijd blijven vechten om het maximale resultaat eruit te slepen.

Het doorzettingsvermogen en geloof in eigen kunnen is torenhoog bij Verstappen. Dat begon al ver voor de Formule 1. Als ‘kleine’ Max had hij de focus op één doel: om ooit wereldkampioen te worden in de hoogste raceklasse.

Die beloning heeft hij nog niet binnen, maar lijkt slechts een kwestie van tijd voor de nog altijd maar 21-jarige Verstappen. En vastbijten, volhouden en doorzetten zijn ook de eigenschappen van succesvolle ondernemers.

Wees altijd eerlijk

Mediatraining? De zaak verbloemen? Kritiek binnenhouden? Daar doet Verstappen niet aan. Wanneer hij iets verkeerd heeft gedaan, is hij de eerste om het toe te geven. Maar ook wanneer iemand in zijn team een fout maakt, is de jonge F1-piloot niet bang om degene er op aan te spreken.

Ook zijn teambaas Chris Horner looft de eerlijkheid van zijn pupil. ‘Een van Max’ grootste kwaliteiten is zijn eerlijkheid’, zei hij vorig jaar. ‘Hij weet wanneer hij fout zit en leert er vervolgens ook van.’

Het realisme om eerlijk kritisch te zijn richting je team is iets wat een goede ondernemer onderscheidt van een gewone ondernemer.

Vertrouw op je team

Verstappen wint niet alleen wedstrijden door de snelste coureur te zijn. Hij is afhankelijk van honderden andere mensen die werkzaam zijn bij zijn team Aston Martin Red Bull Racing. Van de persoon die zijn overall wast tot de bandenverwisselaar en van de persoon die de logistiek regelt tot de monteur die in de fabriek een voorvleugel in elkaar schroeft.

Verstappen vertrouwt op zijn team en is – naast kritisch – ook belonend voor zijn crew. Iedere ondernemer weet dat het succes van zijn bedrijf een teamprestatie is.

Geef talent een kans

Verstappen begon zijn F1-carrière niet bij Red Bull Racing, maar bij Toro Rosso (het tweede team van Red Bull waar talenten worden klaargestoomd voor racen bij het grote broertje) in 2015. Een jaar later maakte hij halverwege het seizoen echter promotie naar Red Bull.

Deze beslissing van teamadviseur Helmut Marko was opmerkelijk, maar ook verklaarbaar. Verstappen was het grote talent binnen deze twee teams en talent komt vanzelf boven drijven.

De Nederlander de kans geven op het moment dat hij er klaar voor was, is iets wat ondernemers kunnen leren van Marko: talent binnen je bedrijf de ruimte geven om verder te groeien is een kans die je nooit moet laten liggen.