Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Deze startup laat bekende dj’s en producers live geheimen delen

Startup van de week Other Echo geeft dj's, producers en andere artiesten hun eigen online muziekschool. ‘Dit is bij uitstek geschikt om internationaal uit te rollen.'

Other Echo Other Echo
Je leest nu: Deze startup laat bekende dj’s en producers live geheimen delen

Wat is Other Echo?

Een online platform waar leergierige muziekmakers de kneepjes van het vak leren van ervaren artiesten en producers. Met een cursus muziekproductie van dj De Sluwe Vos of producer Kubus bijvoorbeeld, of een workshop over organic sounds & grooves van producer-duo Polynation. Is je budget wat groter, dan kun je kiezen voor een één-op-één mentorship over carrière maken in de muziekwereld.

Belangrijkste troefkaart van het platform zijn interactieve sessies waar studenten live vragen stellen en samen met hun trainer muziek maken. ‘Je kan jezelf uren verliezen op YouTube, maar met een interactieve sessie krijg je veel sneller antwoord’, co-founder Twan Ronnes.

Other Echo richt zich op alle muziekgenres die je met een digitale gereedschapskist kan maken, van hiphop en pop tot techno en soul. Daarmee bestrijkt Other Echo zo’n beetje alle hitlijsten, de wereld van commercials en andere plekken waar geld wordt verdiend met muziek.

Wie zitten erachter?

Oprichters Twan Ronnes (28, foto l.) en Lars Muselaers (32, foto r.) werkten beide als freelancer in de entertainmentbranche, waaronder voor het Amsterdam Dance Event, Pioneer DJ en The Student Hotel. Toen de coronapandemie hun agenda’s rücksichtslos leeg veegde, grepen de twee hun kans om een al langer sluimerend idee uit te werken.

Muselaers: ‘We reisden vroeger regelmatig van Eindhoven naar Amsterdam, waar we in een club les volgden in muziekproductie. Die markt is ongelofelijk gegroeid, maar is qua lesaanbod een beetje stil blijven staan. Het is vaak erg generiek, en gericht op startende muzikanten.’

Qua profielen vullen de ondernemers elkaar goed aan, zegt Ronnes. Hij richt zich vooral op marketingkant, terwijl Muselaers de operationele kant van het platform onder zijn hoede heeft.

Lees ook: Waar is dat feestje? Niet meer op Facebook, zegt Bash

Wie zitten erop te wachten?

Van beginnende muziekstudenten tot ervaren producers die meer verdieping zoeken, een doelgroep die door de coronapandemie veel vaker online te vinden is. Tussen de trainers zitten zolderkamermuzikanten die al jaren muziek maken, maar ook internationaal bekende artiesten die hun ervaring willen delen met een masterclass.

Artiesten en producers kunnen zich zelf aanmelden en hun aanbod samenstellen, waarbij Other Echo garant staat voor technische zaken zoals reserveringen en betalingen. Het platform belooft op audiogebied een nagenoeg directe verbinding, waardoor muzikanten zonder haperingen samen muziek kunnen maken en te delen.

Hoe ver is Other Echo?

Het platform ging een maand geleden live. Tot nu toe schreven 350 studenten zich in bij de huidige selectie van twintig trainers. Die experts komen nu nog vooral uit Nederland, maar de studenten komen volgens de startup al uit meerdere landen.

Trainers die lessen promoten via hun eigen kanalen, zorgen voor een olievlek-effect. Het platform is dan ook ‘bij uitstek geschikt om internationaal uit te rollen’, stelt Muselaers. ‘We gaan het stap voor stap uitbouwen om het aanbod gevarieerd te houden.’

Wat is het verdienmodel?

Other Echo verdient een percentage van de lessen die trainers verkopen. Abonnementen staan ook op de rol. Bijkomend verdienmodel zijn samenwerkingen met bedrijven uit de muziekwereld. Other Echo beklonk tot nu toe partnerships met de maker van muzieksoftware Ableton en muziekcreatieplatform LANDR.

De startup ziet in een volgende fase ook kansen om het platform als (white-label) SaaS-dienst in de markt te zetten, waarmee bijvoorbeeld een platenmaatschappij zijn eigen muziekschool zou kunnen opzetten. Zo’n Platform as a Service zou de fundering kunnen worden voor nog veel meer creatieve vakgebieden, zoals video, design en fotografie.

Nog geld nodig?

Na een jaartje bootstrappen en tractie genereren is het wat Ronnes en Muselaers betreft tijd om groeigeld aan te boren. Om het platform door te ontwikkelen, de marketing op te schroeven en het team uit te breiden. Ook voor het bouwen van een zoveel mogelijk geautomatiseerd platform is groeikapitaal geen luxe. 

De startup kijkt daarbij zowel naar business angels als naar investeringsfondsen. Muzikale business angels zoals Tiësto en David Guetta lijken alvast een uitstekende optie, beaamt Ronnes desgevraagd. ‘Als je een liefde voor muziek hebt en graag bij wilt dragen aan de ontwikkeling van muzikaal talent is dit de perfecte match.’

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier.