Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De crowdfundinglessen van 5 inspirerende campagnes, van startup tot scaleup

Ook in coronatijd kun je investeerders warm maken voor een crowdfundingcampagne. Hilde Nugteren (CrowdAboutNow) licht in een gastblog vijf campagnes uit die het afgelopen jaar opvielen.

Crowdfunding is al jaren een populaire manier om je onderneming te starten of uit te breiden. Deze week bleek uit onderzoek onder crowdfundinvesteerders dat 75 procent van de investeerders, ondanks de coronacrisis, liever investeren in een project of onderneming, dan het geld op de bank te laten staan. Goed nieuws voor ondernemers die hun plannen on hold hadden gezet.

Ter inspiratie voor alle ondernemers die weer aan de slag willen met hun plannen hieronder 5 inspirerende crowdfundingcampagnes van het afgelopen jaar, van startup tot scale-up. 

1. Nuud Care

Nuud is een natuurlijke en vegan smeerbare anti-odorant. Het merk van Martijn van Seters roept iedereen op om mee te doen aan de ‘deodorantrevolutie’. Oftewel, stop met deodorant, start met Nuud. Het bedrijf communiceert goed met de community, met kreten als: ‘We doen het samen’, en ‘Al 500.000 oksels veranderen de wereld’. Het vragen om feedback zorgt niet alleen voor goede ideeën, maar ook voor een goede crowdfundingcampagne (Kickstarter).

Uit de feedback haalde Nuud dat niet iedereen met zijn vingers wil smeren. Dat leidde tot een crowdfundingcampage voor een slimme dop van recyclebaar bioplastic, waarmee je van een tube Nuud in een handomdraai een deo-stick maakt.

De ondernemers bouwden de campagne goed op en maakte de community warm, waardoor iedereen die zich herkende in het smeerprobleem klaar stond om mee te doen. Toen binnen no-time het minimale bedrag binnen was gehaald, kwam er ook nog een special edition Nuud-reward vrij. Een goed moment om alle twijfelaars over de streep te trekken. Meer dan 5.000 backers kochten een tube met slimme smeerdop, waardoor Nuud 160.000 euro bij elkaar bracht om de dop op de markt te brengen.

2. Pieter Pot

Pieter Pot

Ondernemers Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker merkten als kookfanaten hoeveel plastic zich dagelijks opstapelt in de keuken. Maar dat verpakkingsvrije boodschappen doen, dat was toch ook wel erg lastig. Zo kwamen ze op het idee voor Pieter Pot: de verpakkingsvrije online supermarkt van Nederland. Zo hoef je niet met je zware krat weckpotten op pad, want Pieter Pot bezorgt ze tot aan de deur.

Al voordat de mannen aan hun crowdfundingcampagne (CrowdAboutNow) begonnen had het concept zich op kleine schaal bewezen in Rotterdam. Zo had de startup al een eerste groep enthousiaste klanten opgebouwd. Een belangrijke eerste stap voor je campagne: als die eerste gebruikers vertrouwen hebben en instappen, is het makkelijker om een volgende groep te activeren. 

De missie van Pieter Pot is de verpakkingsvrije supermarkt voor iedereen toegankelijk te maken, en dat maakten zij in hun oproep aan potentiële klanten duidelijk: ‘Wil jij zelf ook liever een pot in plaats van al dat afval? Help ons dan Pieter Pot in heel Nederland te laten bezorgen!’ De vraag what is in it for me? werd zo voor het publiek gelijk beantwoord: als je helpt met de crowdfunding, is de kans groot dat we binnenkort ook bij jou in de buurt bezorgen. Ruim 900 investeerders hielpen mee om Pieter Pot ook naar hun woonplaats te halen. Inmiddels bezorgd Pieter Pot landelijk.

3. SnappCar


Foto: SnappCar

SnappCar heeft door de jaren heen al een goede achterban opgebouwd. In de communicatie voor hun crowdfunding zet het bedrijf van Victor van Tol in op de missie die het bedrijf samen met zijn community wil realiseren: samen sterk voor autodelen. SnappCar heeft als missie om in 2022 vijf miljoen minder auto’s op straat te hebben in Europa. 

In de communicatie draait het niet om de ‘wat’ (investeren in groei) maar om de ‘why’: ‘Zo maken we samen de wereld een stukje duurzamer en socialer’. En dat is precies waar je als crowdfunder onderdeel van wil worden.

De campagne is goed opgebouwd. Mensen die het bedrijf al langer steunen krijgen een speciale toegangscode waarmee zij de crowdfundingpagina als eerste kunnen bezoeken. Voor deze inner circle is ook een extra beloning beschikbaar. Dankzij 305 enthousiaste investeerders werd het maximaal benodigde bedrag van 600.000 euro twee weken voor de einddatum behaald.

4. SauerCrowd

Marie-Clair Feller en Moritz Huber van food-startup SauerCrowd (vernoemd naar de traditioneel Duitse Sauerkraut) wisten toen ze gingen ondernemen dat ze het met, en voor de crowd wilden doen. Met SauerCrowd zetten ze niet alleen een lekker product op de markt, maar delen ze ook kennis over het (traditionele) fermentatieproces, met ook fermentatie-workshops voor de crowd. Zo willen de ondernemers een beweging in gang zetten. Om duurzaam te produceren werken ze samen met lokale boeren en houden ze hun ketens zo kort mogelijk.

Afgelopen winter lanceerden zij de eerste ‘SauerCrowd-funding’ (Kickstarter). Door het geven van workshops en hun online blog True Foods hadden de ondernemers al een flinke community opgebouwd met mensen die geïnteresseerd zijn in alles wat met goede voeding te maken heeft.

De kracht van deze campagne zit ook in de passie waarmee de ondernemers hun eigen verhaal vertellen. Ze zijn transparant, laten zien dat ze zelf het liefst op het land of op de lokale markt te vinden zijn en hebben hiermee een enorme gunfactor. En die gunfactor is ontzettend belangrijk als startende ondernemer, maar ook zeker in crowdfunding.

Foto: SauerCrowd 

5. Yogaground 


Foto: Yogaground

Een mooi en inspirerend voorbeeld voor ondernemers die hun plannen weer op willen pakken is de campagne (CrowdAboutNow) van Yogaground (‘Sterker dan ooit’). Ondernemers Ferdinand Berghuijs en Jorden Evegaars durfden het aan om tijdens de lockdown te crowdfunden. Zo wilden ze ervoor zorgen dat zodra ze de deuren weer konden openen, er sterker dan ooit zouden staan.

Maar hoe zorg je dat je jouw community bereikt en weet te overtuigen om mee te doen in je crowdfunding als ze niet meer bij je langs kunnen komen? Yogaground haalde voor de start van de yogaschool ook crowdfunding op, en had daardoor al een sterke achterban. Toen de school door de lockdown gesloten was, organiseerden de ondernemers yogalessen op de mooiste plekken van Rotterdam. Voor degenen die niet naar buiten wilden bouwden ze een online yoga platform: YGTV.

Dat kanaal was vanaf dag een populair bij bedrijven, die daarmee werknemers yogalessen aan konden bieden. Om mensen kennis te laten maken met de ondernemers achter het bedrijf en hen te enthousiasmeren voor de crowdfundingcampagne organiseerden de ondernemers een webinar. En zo was precies op 1 juli de crowdfunding (100.000 euro opgehaald) succesvol, precies op de dag dat yogascholen weer open mochten.


Bonus: videotips

Je campagnevideo is ontzettend belangrijk om je verhaal goed over te brengen aan je publiek. Aan de slag? Hier alvast 3 tips voor een aansprekend verhaal:

1. Vertel zelf het verhaal 

Investeerders investeren niet alleen in bedrijven, maar ook zeker in de mensen achter het bedrijf. Zorg dus dat je zelf het gezicht bent van de campagne. Vertel zelf het verhaal in de camera. Naast dat dit vertrouwen opwekt, is het ook nog eens veel leuker om naar te kijken. Alleen een voice-over in je video gaat sneller vervelen.

2. Maak de boodschap duidelijk

Mensen hebben over het algemeen een korte spanningsboog, maar je wil wel dat ze jouw boodschap horen. Je totale campagnevideo duurt dan misschien niet langer dan 2 minuten, maar in de eerste 15 seconden wil je al zorgen dat de kernboodschap duidelijk is: wie ben je, wat is je plan en waarom is het belangrijk dat we dit nu met z’n allen realiseren?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Creëer de juiste sfeer

Beelden zeggen meer dan woorden. Zorg dat je alles wat je zegt ondersteunt met de juiste beelden. Zeker als je met een nieuwe onderneming start kun je beeld goed gebruiken om je publiek wat te leren over hoe het eruit gaat zien. Start je bijvoorbeeld een nieuwe koffiezaak? Zorg dan dat er op z’n minst een keer een vers gezet kopje koffie voorbij komt en laat het gezellige geluid horen van koffiebonen die gemaald worden. Tot slot, zorg voor een prettig tempo in de video en passende muziek. Zo zet je de sfeer neer die mensen ook kunnen verwachten in je toekomstige zaak.