Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

7 miljoen voor online expediteur Shypple, dat dit jaar 60 miljoen omzet wil maken

Expediteurplatform Shypple haalt een Serie A-investering op van 7 miljoen euro. Shypple biedt een platform waarmee retailers een vracht voor hun te verschepen waren kunnen boeken.

Je leest nu: 7 miljoen voor online expediteur Shypple, dat dit jaar 60 miljoen omzet wil maken

Het groeigeld is afkomstig van het Nederlandse investeringsfonds Dutch Founders Fund, de Amerikaans/Zuid-Afrikaanse venture capitalist Newtown Partners, het Nederlandse fonds InnovationQuarter en BOM Brabant Ventures, dat eerder al investeerde in Shypple en een vervolgfinanciering doet.

Het belang dat Shypple hiermee weg moest geven, zit volgens oprichter Jarell Habets ‘in de range van 20 tot 25 procent’. De startup haalde eerder 1,7 miljoen euro op.

Booking van het vrachtvervoer

Shypple biedt een platform waarmee bedrijven online een container kunnen boeken om hun vracht mee te transporteren. Het bedrijf omschrijft zich dan ook graag als de Booking of Expedia van het vrachtvervoer.

De startup heeft zijn service de afgelopen jaren uitgebreid, vertelt Habets. ‘We zijn nu een supply chain management-platform geworden. Naast het boeken van een vracht, helpen we bijvoorbeeld ook bij de financiering van een vracht. Zo kun je een vracht eerder betalen, om liquiditeitsproblemen te voorkomen.’ Daarnaast biedt Shypple klanten een ruimere inzicht in de data. ‘We analyseren bijvoorbeeld wat er precies in de containers zit, hoever de fabriek is met het productieproces en wanneer je je vracht kunt verwachten.’

Klanten uit Benelux

Habets zegt de investering gebruiken om zijn salesafdeling op te schalen en om de technologie verder te ontwikkelen. Op dit moment heeft Habets, zo schat hij, 350 tot vierhonderd actieve klanten op zijn platform, zoals Coolblue en HK Living. Het gros van de klanten komt uit de Benelux.

We willen een van de leidende spelers in de branche worden

Shypple draaide afgelopen jaar een omzet van 20 miljoen euro en mikt dit jaar op een omzet van 60 miljoen euro. Het eerste kwartaal heeft Habets bedrijf naar eigen zeggen de targets voor deze doelstelling weten te behalen. Winstgevend is Shypple nog niet, omdat het concern alle winst weer herinvesteert in de bedrijfsvoering. Zwarte cijfers schrijven zal de komende jaren zelfs geen doel zijn, zegt Habets. ‘We willen liever investeren, om over vijf tot tien jaar een van de leidende spelers in de branche te worden.’

Suezkanaal

Tijdens de recente blokkade van containerschepen in het Suezkanaal bewees Shypple zijn toegevoegde waarde, aldus Habets. Klanten wisten direct of hun container zich nog vóór het Ever Given-schip bevond of erachter. ‘Wij werken veel voor groothandels en retailers. We hebben onze klanten een automatisch bericht verstuurd met welke producten ze de komende tijd wel en welke ze niet kunnen verwachten. Retailers konden hierdoor leren of ze bepaalde folders nog moesten afdrukken, of juist niet.’

Shypple werd in 2019 verkozen tot Startup van het Jaar door – toen nog – Sprout. Afgelopen jaar schopte de startup het tot de finale van onze Challenger50-competitie.