Als geboortegrond van de aandelenhandel kun je Nederland nog altijd een broedplaats voor financiële innovatie noemen. Ook dankzij de kredietcrisis van 2008, die traditionele banken als ING en ABN Amro bijna de das omdeed, maar die voor ondernemers zoals Ali Niknam (Bunq) en Nick Bortot (Bux) het sein was om de oude bankenwereld uit te dagen met fintech-startups.
De digitale economie leverde ook groeikampioenen op als Mollie, de betaaldienst van Adriaan Mol die zich sinds vorig jaar unicorn mag noemen. Deze week galoppeerde Niknam de unicorn-lijst binnen met Bunq, de challenger-bank die na een eerste investering naar verluidt wordt gewaardeerd op 1,6 miljard euro,
Samen met wereldveroveraar Adyen is daarmee zo’n beetje de eredivisie van de Nederlandse fintech-wereld genoemd. Welke beloftes staan te trappelen om zich bij die selectie te voegen? We lichten er vijf uit:
Fourthline: plaag voor witwassers
Na de witwasboete van 775 miljoen euro voor ING is het overduidelijk: het screenen van transacties en klanten is big business. Alleen al in Nederland geven banken een miljard euro per jaar uit om witwassen en financiering van terrorisme tegen te gaan. Die markt verovert het Amsterdamse Fourthline in rap tempo. De drie jaar oude fintech van Krik Gunning (ceo) en Chris van Straeten deed al miljoenen verificaties voor bedrijven als KPN, N26, Solarisbank en Trade Republic, de Duitse beurs-app die dankzij een investering van 738 miljoen euro ook naar Nederland komt.
De tegenstanders van Fourthline zijn financiële criminelen die op alle mogelijke manieren door het systeem heen proberen te komen. Maar dankzij een hoge detectiegraad zijn de witwasspeurneuzen van Fourthline ‘de schrik van de maffiosi’, schreef de Volkskrant eerder. Als poortwachter signaleert de dienst bijvoorbeeld identiteitsfraude met deepfakes en siliconenmaskers.
Fourthline bewijst zich daarmee als een Nederlandse kampioen op het gebied van AI en big data. Het openen van een bankrekening is dankzij de technologie van Fourthline binnen een minuut gepiept, terwijl er toch echt meer dan 200 datapunten worden gecheckt. Met de kennis die het screenen van miljoenen documenten en transacties oplevert, is het bedrijf ook in andere landen een waardevolle partner, bijvoorbeeld voor de Franse politie. Fourthline nam al 200 medewerkers (uit 48 landen) aan, een aantal dat op basis van het aantal vacatures voorlopig alleen maar lijkt te groeien.
Blanco: vermogensbeheerders naar de cloud
Met Blanco laten oprichters Bernadette Wijnings, Joost Walgemoed en Dennis Overbeeke zelfstandige vermogensbeheerders werken met moderne financiële cloud-diensten. Die doelgroep bestaat uit bedrijven die vaak te klein zijn om in aanmerking te komen voor gangbare (en logge) software voor banken. Met Blanco kunnen zij streng gereguleerde zaken afvinken zoals het (snel) onboarden van nieuwe klanten en toezicht op witwassen. Daardoor houden ze meer tijd over voor het contact met hun klanten.
1297 fintechs
Nederland telt nu in totaal 1297 Fintech-bedrijven, inventariseerde branchevereniging Holland Fintech deze maand.
De fintech (55 medewerkers) noemt zichzelf een ‘invisible force in fintech‘, maar telt stiekem al 126 klanten, met bij elkaar tientallen miljarden euro’s onder beheer. Daar zitten namen bij als ABN Amro-dochter Franx, belegger Index Capital en Moka, een Canadese beleggingsapp.
Investeerders staken tot nu toe bijna 10 miljoen euro in het Amsterdamse bedrijf, dat dankzij die investeringen ook actief werd op de Duitse en Franse markt. De drie oprichters verkeren als voormalige medewerkers van BinckBank in goed gezelschap van ondernemers zoals Kalo Bagijn (Brand New Day, Salarise), Chris Zadeh (Ohpen) en Bux-oprichter Nick Bortot.
Payaut: meeliften met marktplaatsen
Betaaldienst Payaut koos als doelgroep een snelgroeiende niche waar Nederland in uitblinkt: online marktplaatsen, die bedragen moeten splitsen (de opbrengst voor een verkoper en de commissie voor het platform) en die te maken krijgen met meerdere betaaldiensten. Ook mogen online marktplaatsen – tenzij ze zich officieel laten registreren als betaaldienst – geen geld van klanten beheren, en moeten ze verdachte transacties kunnen signaleren.
Die dingen regelt Payaut voor klanten zoals Barqo (boten), Convious (pretparken) en Guts Tickets. De twee jaar oude startup van Ernst van Niekerk en Gillis Haasnoot haalde tot nu toe 3,6 miljoen euro op bij onder andere LocalGlobe, een investeerder die ook aandeelhouder is in Robinhood en Transferwise.
Payaut laat zien hoe het succes van het ene bedrijf zorgt voor meer investeringen in nieuwkomers. Zo komt niet alleen oprichter Van Niekerk bij Adyen vandaan, ook Payaut-angel Robert Kraal werkte (als coo) bij die Amsterdamse betaalgigant. Een kleine verwijzing naar de Paypal Mafia, een groep ondernemende en investerende ex-Paypal’ers waaronder Elon Musk, Peter Thiel en Reid Hoffman, lijkt dan ook niet vergezocht.
Silverflow: alle kaarten verzamelen
Over Adyen’ers gesproken. Voormalige coo Robert Kraal richtte in 2019 samen met ex-Adyen-collega Anne Willem de Vries en Paul Buying (die een exit maakte met Livewords) Silverflow op. Dat is een clouddienst waarmee betaaldiensten, banken en grote webwinkels (met meer dan 500 miljoen euro aan transacties) op een plek meerdere (credit)cards-netwerken kunnen beheren. De systemen die de doelgroep van Silverflow hiervoor gebruikt zijn soms al decennia oud, waardoor er veel tijd en geld te winnen valt met een upgrade naar de cloud. Zo’n systeem kan ook beter omgaan met onverwachte pieken in gebruik.
Het vervangen van oeroude systemen ‘is normaal gesproken geen probleem dat een slimme, net afgestudeerde medewerker zou oppakken’, zei Kraal eerder tegen TechCrunch. Omdat er veel technische en juridische kennis voor nodig is, legt hij uit, maar ook omdat veel bedrijven geen zin hebben om veel geld te investeren in het bouwen van een nieuw systeem.
Silverflow strikte Deutsche Bank als een van de eerste klanten. De startup haalde tot nu toe 3 miljoen euro groeikapitaal op. Daarmee groeide het team van vijf naar inmiddels elf medewerkers.
Cevinio: facturen verslinden met AI
Het Rotterdamse Cevinio laat kunstmatige intelligentie los op facturen. Daarmee kunnen bedrijven (die grote hoeveelheden facturen verwerken) die documenten vijf keer zo snel afhandelen, claimt de dienst. Daardoor kunnnen zij ook sneller uitbetalen aan leveranciers.
Facturering mag dan geen heel sexy onderwerp zijn, zei oprichter Volk eerder, ‘maar er wordt nog volop over gepraat’. De ondernemer deed 15 jaar geleden al een poging om met slimme algoritmes het factureringsproces makkelijker te maken. ‘Maar het was een black box. Niemand wist hoe het algoritme het deed.’ Inmiddels kan Cevinio een grotere impact maken dankzij een ‘derde generatie’ algoritmes.
Het bedrijf van oprichter Jeroen Volk haalde vorig jaar 4,5 miljoen euro groeigeld op bij Endeit Capital en CNBB Venture Partners. Met dat kapitaal ontwikkelt het bedrijf onder meer slimmere invoice management-algoritmes en kan het uitrollen naar meer landen. Om de fintech-cirkel compleet te maken: in de raad van advies van Cevinio zit onder andere Bernadette Wijnings, een van de oprichters van Blanco.