Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

11 manieren waarop impact-ondernemers hun innovaties mainstream maken

Het ultieme doel van impact-ondernemers is dat hun aanpak mainstream wordt. Er zijn grofweg elf manieren waarop dat in de praktijk gebeurt, stelt belangenbehartiger Social Enterprise NL op basis van nieuw onderzoek.

De invloed van bedrijven als Tony’s Chocolonely of Fairphone gaat verder dan de producten die ze verkopen. Meer dan gangbare bedrijven willen impact-ondernemers een bestaand systeem veranderen, de publieke opinie beïnvloeden en zorgen dat andere (grotere) bedrijven dezelfde aanpak omarmen. 

Maar over hoe die beïnvloeding plaatsvindt, was tot nu toe weinig bekend. ‘In bestaande literatuur kun je wel vinden hoe meer algemene innovaties mainstream worden, maar die kennis is er nog amper over duurzame ondernemers’, zegt Simone van Dijk van Social Enterprise NL, die het onderwerp samen met twee collega’s en een onderzoeker van de Radboud Universiteit onder de loep nam.

Belangrijkste uitkomst van hun onderzoek is een road map die impact-ondernemers kan helpen bij het kiezen van de beste strategie voor zo veel mogelijk beïnvloeding. De onderzoekers onderscheiden daarbij elf soorten beïnvloeding, van het bewijzen van een businessmodel tot het aanjagen van politieke discussies: 

Ondernemers kunnen dit model gebruiken voor het fijnslijpen van hun ‘theory of change’ (theorie van verandering), zegt Van Dijk. ‘Welke activiteiten kun je op basis van dit model het beste uitvoeren?’

Tips

Social Enterprise NL wil met vervolgonderzoeken meer concrete handvatten formuleren om ondernemers de juiste kant op te sturen, zoals de voor- en nadelen van politiek lobbywerk. Van Dijk: ‘Een praktische tip die in dit eerste onderzoek al naar voren kwam was van Tony’’s Chocolonely. Zij besloten al heel vroeg in kaart te brengen wie de belangrijkste stakeholders zijn en welke spelers de meeste macht hebben in de cacaosector.’

‘Waar sta je in die keten, en waar heb je de meeste invloed? Banken zijn bijvoorbeeld een belangrijke speler, maar ze zijn qua beïnvloeding misschien nog te groot. Dan kun je je beter richten op andere startups, en samen een alliantie vormen.’

De precieze impact van impact-bedrijven is vooralsnog lastig te kwantificeren, erkent Van Dijk: ‘Maar we hopen dat we hiermee ook andere onderzoekers kunnen inspireren en laten zien dat beïnvloeding ook een belangrijk onderdeel is van de impact van sociale ondernemingen.’

Het hele onderzoek van Social Enterprise NL lees je hier.