Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tex.tracer

tex.tracer jolanda kooi bart westerman

Een duurzamere mode-industrie begint bij transparantie in de keten. Daarvoor zorgt het platform van tex.tracer, dat de herkomst van een kledingstuk digitaal in kaart brengt.

Wat: transparantieplatform voor de textielindustrie
Wie: Jolanda Kooi (44) en Bart Westerman (42)
Sinds: 2020
Funding: 2,7 miljoen euro
Werknemers: 9
Website: tex-tracer.com

Een mens- en milieuvriendelijke kledingindustrie begint bij inzicht in de bedrijfsketen. Immers: om te veranderen, moeten modebedrijven eerst in kaart brengen waar ze staan. Waar komt het katoen vandaan waarvan hun T-shirts worden geproduceerd? In welke fabrieken is het in elkaar gezet? En wat is de voetafdruk van het kledingstuk?

Van katoenveld tot kledinghanger

Het is een hele klus om dat goed in beeld te krijgen. Modebedrijven hebben vaak te maken met honderden leveranciers, inclusief tussenpartijen. Ervaren modeprofessionals Jolanda Kooi en Bart Westerman – beiden werken ruim twintig jaar in de branche – richtten tex.tracer op om bedrijven op dat vlak te ontzorgen. Dit platform maakt de keten van ‘katoenveld tot kledinghanger’ inzichtelijk. Op basis van input van klanten haalt de startup gegevens op bij (toe)leveranciers.

Een voorbeeld. Gebruikt een label katoen dat het GOTS-duurzaamheidscertificaat draagt? Aan de hand van tijd en geolocatiegegevens en peer-to-peer reviews wordt de door leveranciers aangeleverde informatie geverifieerd. Deze data wordt met behulp van blockchaintechnologie vastgelegd en is in te zien op een dashboard.

10 miljard producten in 2030

Inmiddels is de reis van meer dan 40 miljoen producten digitaal in beeld gebracht. Tegen 2030 moeten dat er 10 miljard zijn. ‘Zodat bedrijven kunnen handelen op basis van feiten’, aldus Kooi. Dat is essentieel, nu modemerken op grond van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verantwoording moeten afleggen over het productieproces. Gebruikers van tex.tracer kunnen er ook voor kiezen de consument daarin mee te nemen, bijvoorbeeld met een QR-code op het label van een kledingstuk.

Tex.tracer is hard op weg een gevestigde naam in de industrie te worden. Inmiddels werkt het bedrijf van Kooi en Westerman samen met ruim 100 mode- en textielbedrijven, waaronder bekende namen als Fabienne Chapot, Karl Lagerfeld, Livera, Mud Jeans, Prenatal, State of Art en Zeeman.

Ook retailserviceorganisatie EK Fashion en groothandels in private label- en bedrijfskleding (onder andere Erve, Fashion Power, Groenendijk Bedrijfskleding, Heigo en Textaafoam) zijn aangehaakt. Net als investeerders als ROM InWest, HearstLab, Joanna Invests en angels: die staken in verschillende rondes in totaal 2,7 miljoen euro in het platform.

Mijn stem gaat naar deze startup:

(vink aan, e-mail vereist)

De Startup van het Jaar wordt ieder jaar samengesteld door MT/Sprout. Met je stem geef je ook toestemming dat we je in de toekomst de dagelijkse nieuwsbrief Startups & Scaleups van MT/Sprout mogen sturen. Hiervoor kun je je eenvoudig weer uitschrijven via de afmeldlink.