Jaco Struik (1986) is als head of fraud bij ING met meer dan 500 medewerkers wereldwijd verantwoordelijk voor de preventie, detectie en afhandeling van fraude. Bij ING timmerde hij al een paar jaar aan de weg als fraude-expert, een domein waarin hij na zijn studie business information management (bedrijfskundige informatica) aan de Erasmus Universiteit ook al bij PwC actief was.
Struik is zelf bescheiden over zijn snelle carrière. ‘Om stappen te maken moet je natuurlijk consistent kwaliteit en aantoonbaar waarde leveren, maar ook de factor toeval speelt mee: door omstandigheden kwamen op de juiste momenten de juiste posities vrij. Het belangrijkste wat ik heb gedaan is altijd ja te zeggen. Ook als ik niet zeker wist of ik er klaar voor was.’ Vertrouw erop dat de mensen die je vragen een reden hebben om te denken dat je er klaar voor bent, heeft hij geleerd. ‘Wees niet je eigen grootste criticaster. Of, zoals Richard Branson zei: say yes, then learn how to do it later!‘
Struik viel ook op door persoonlijke kwaliteiten. ‘Vrij vroeg in mijn carrière was me duidelijk dat ik niet goed een rol kan spelen. En als ik dat wel deed omdat ik dacht dat het van mij werd verwacht, werd ik snel ongelukkig. Authenticiteit is dus mijn sterkste eigenschap geworden.’
Misschien is het zijn Spaanse achtergrond, maar bij Struik ligt de emotie dicht aan de oppervlakte. ‘Ik ben transparant, wanneer ik zelf het antwoord niet weet, heb ik er geen probleem mee om mij kwetsbaar op te stellen.’ De sterke mening die de ING-leider ‘over alles’ heeft, durft hij ook prima bij te stellen op basis van argumenten of nieuwe informatie. ‘Ik durf besluiten te nemen, ook als de uitkomst onvoorspelbaar is, en neem verantwoordelijkheid zodra het fout gaat.’
Of de next-generation manager radicaal anders zal zijn? Struik betwijfelt het, maar tekent wel aan dat die zich wel constant zal moeten blijven ontwikkelen, gezien de snelle veranderingen in de wereld. ‘Neem generative AI, dat is zo allesomvattend dat je je niet kunt verschuilen achter ‘dat is voor de cto en it-managers’.’
Een andere grote uitdaging is de toenemende polarisatie in de samenleving, vindt Struik. ‘Het debat wordt fact free, dat heeft ingrijpende gevolgen voor organisaties en de bredere maatschappelijke cohesie. Als leider moet je actief werken aan het verminderen van deze polarisatie binnen je organisatie. Bevorder open dialoog, empathie en begrip, moedig diversiteit en inclusie aan.’
Persoonlijk wil hij zich als leider verder ontwikkelen als mentor. ‘Misschien wel de belangrijkste taak als leider is zorg dragen voor de ontwikkeling van nieuwe leiders. Ik ben schatplichtig aan enkele managers en mentoren die altijd vertrouwen in mij hebben gehad en veel tijd en moeite hebben gestoken in mijn persoonlijke ontwikkeling. Zonder hen was ik niet gekomen op de plek waar ik nu ben. Daarom is het nu aan mij om ook mijn vaardigheden als mentor verder te ontwikkelen, zodat ik anderen kan helpen hun potentieel te bereiken.’