Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wouter Mans (vh. Commercial Director Decathlon)

wouter mans decathlon

Nog maar twee winkels had Decathlon toen Wouter Mans (1986) daar twaalf jaar geleden startte als Department Manager. De winkelketen groeide daarna snel, net als de carrière van Mans. De afgelopen vier jaar was hij Commercial Director bij het bedrijf. Hij is in september gestopt bij Decathlon om aan de slag te gaan als mede-eigenaar van marketingbureau Pure Minds.

Naast dat Mans goed is in het vormen van een ‘kneitergoed’ team om hem heen, nieuwsgierig en leergierig is, een goed stel hersens heeft en managers en coaches had van wie hij de kneepjes van het vak kon afkijken, had hij naar eigen zeggen ook een tikkeltje geluk.

‘Ik kon met de stempel potential mooi mee in die slipstream’, zegt Mans, doelend op de groei die Decathlon doormaakte. ‘Ik kon en mocht elke keer de volgende stap maken op het moment dat ik er 90 procent klaar voor was. Dat is een prachtige uitgangspositie waarin ik meteen alle zeilen bij moest zetten om weer bij te komen, waardoor ik snel al doende leerde.’

Egoïsme en ellebogenwerk

Samen met je team aan doelen werken, dat is belangrijk voor de next-generation managers. ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder.’ Een manager die beweert het helemaal alleen geschopt te hebben tot de plek waar diegene nu is? ‘Bullshit’, zegt de 37-jarige leider. ‘Werk is teamsport. Sterker nog: leven is teamsport.’ Hij vindt dat het in de oude top soms lijkt te gaan over egoïsme en ellebogenwerk.

‘Ik zie de kentering. De next-generation manager, of beter gezegd leader, begrijpt de kracht van kwetsbaarheid. Hij of zij haalt succes mét zijn team, heeft het over leadership, niet over management. Winstmaximalisatie is niet meer het hoogste goed.’ Het draait allemaal om het vinden van een goede balans tussen people, planet en profit. ‘Een happy team is nét zo belangrijk als een lekkere winst. De next-gen leader zal het anders doen door uitdagingen veel meer holistisch te benaderen.’

Een betere wereld bouwen is dan ook de uitdaging die leiders op dit moment hebben. ‘Het is heel erg dat het inmiddels een cliché lijkt te worden, maar het belangrijkste dat de leiders de komende jaren moeten doen, is zorgen dat we samen de economie omzetten naar een duurzame economie en businessmodellen bouwen die daaraan bijdragen’, vertelt de jonge leider. ‘We zien zoveel crisissen op het moment: oorlog, hoge inflatie, vluchtelingen, klimaatextremen, huizentekort, krapte op de arbeidsmarkt. Als bedrijf, en als leader, moet je je verantwoordelijk nemen waar je kan.’

Achtergrond als psycholoog

Mans ontwikkelt zich continu als leidinggevende. Zo werkt hij bij Triple Peaks Consultants als consultant voor strategische (re)branding en (re)organisatie en volgt ondertussen ook nog een Executive MBA aan de Universiteit van Maastricht.

‘Met een achtergrond als psycholoog merkte ik dat ik soms de diepe kennis van de business-kant miste. Deze MBA is een echte aanrader. Ik vind het heerlijk om me vast te bijten in Corporate Finance, Management Accounting of bijvoorbeeld Entrepreneurship, Innovation en Change Management.’

Zet geen spotlight op negativiteit

De belangrijkste leiderschapsles van Mans? ‘Wat je aandacht geeft groeit’, citeert hij Aristoteles. ‘Zorg ervoor dat je je bezighoudt met de dingen die echt belangrijk zijn en dat je daar de focus op legt.’

Als concrete tip geeft de jonge leider om elke presentatie te beginnen met de visie of het doel van de organisatie. ‘Geef die visie en purpose de aandacht zodat het groeit in de harten van iedereen in je bedrijf.’

Het geven van complimenten en aandacht is daar onderdeel van. ‘Je zult zien dat ze nog harder zullen gaan. Geef geen of zo min mogelijk aandacht aan negativiteit. Deal met de zaken indien nodig, maar zet er geen spotlight op.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: