Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Orderchamp

Orderchamp Challenger50

Joost Brugmans, Dennis Cuijpers, Menno Wolvers, Max Verduyn en Ruud Stelder willen met online groothandel Orderchamp kleine winkeliers gemakkelijker toegang geven tot duizenden merken.

Wat: Online groothandel
Wie:  Joost Brugmans (34), Menno Wolvers (32), Max Verduyn (36), Dennis Cuijpers (35) en Ruud Stelder (36)
Daagt uit: De traditionele groothandel
Sinds: 2019
Aantal werknemers: 55

De consument mag dan graag online shoppen, winkeliers selecteren het grootste deel van hun aanbod nog offline, via beurzen. De afhandeling gaat doorgaans per mail. Dat kon een stuk efficiënter, dacht Ruud Stelder die eerder e-commerceplatform SEOshop oprichtte.

Daarom richtte hij met zakenkompaan Dennis Cuijpers en voormalig SEOshop-medewerkers Joost Brugmans, Menno Wolvers en Max Verduyn Orderchamp op: een b2b-marktplaats voor winkeliers in non-foodartikelen.

Aanvankelijk begon Orderchamp met een online inkoopplatform, maar er werd doorgeschakeld naar een omnichannelstrategie. Met partners zijn er dus ook fysieke kanalen toegevoegd. Recentelijk werd ook dropshipping aan het dienstenpallet toegevoegd. Zo kunnen Orderchamp-klanten producten direct naar klanten sturen zonder dat ze een voorraad hoeven aan te houden.

En hiermee is de ontwikkeling van het inkoopplatform nog niet klaar. ‘Ons doel is om het leading wholesale-operatingplatform worden’, zegt Brugmans. Toekomstkansen liggen onder meer op het vlak van diepere integraties, langere kredieten en data-analyse.

Winstgevendheid in zicht

Sinds de oprichting in 2019 wist Orderchamp altijd minstens een dubbelcijferige omzetgroei te noteren. ‘Als we dit volhouden, zitten we in een goede positie om een enorm winstgevend bedrijf te worden.’ Het punt van winstgevend moet eind 2024 zijn bereikt. In de ogen van Brugmans zijn er dan twee opties voor zijn bedrijf. Winst herinvesteren om verdere doelen te behalen of geld ophalen om sneller door te groeien. ‘Dan is alles mogelijk’, klinkt het monter. In de huidige markt is kapitaal ophalen echt geen aantrekkelijk alternatief, vindt Brugmans.

Orderchamp wist sinds de oprichting de weg naar investeerders goed te vinden. Er werd verdeeld over meerdere rondes 22 miljoen euro opgehaald bij onder meer Prime Ventures en henQ. Inmiddels zijn 150.000 retailers aangesloten op Orderchamp. Zij kunnen op het platform producten kiezen van 6.000 merken. Geld wordt verdiend aan de merken op het platform. Zij betalen een commissie van 25 procent op de eerste bestelling en 10 procent op een herhaalbestelling.

Overbruggingsjaar

In het dropshippingmodel betalen de merken geen commissie, maar een vast maandbedrag – en dat geldt ook voor retailers die van de automatiseringsdienst gebruik willen maken. Bang voor onderlinge afspraken tussen merken en retailers is Brugmans niet. ‘Voor retailers is het fijn als ze al hun bestellingen en dropshipping-activiteiten in een portal kunnen doen’, zei Brugmans eerder tegen Quote.

Na de eerste jaren onstuimig te zijn gegroeid, laste Orderchamp in 2022 een overbruggingsjaar in, waarin vooral aan de marktplaats werd gewerkt. ‘We hebben vooral goed geluisterd naar de behoeften van onze klanten, want ook zij hebben het lastig.’

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: