Mathé Booij en Kjelt van den Hazel gaan vanuit Apeldoorn lekker met hun meubelwinkel Meubelbaas. Ze komen pas kijken, maar willen een nieuwe standaard zetten in persoonlijke service en korte levertijden.
Wat: Online interieurwinkel
Wie: Mathé Booij (23) en Kjelt van den Hazel (27)
Sinds: 2019
Website: meubelbaas.nl
Mathé Booij en Kjelt van den Hazel gaan vanuit Apeldoorn lekker met hun meubelwinkel Meubelbaas. Ze doen die naam eer aan: er zijn wel meer bedrijven die online en offline in meubels en andere producten rond woninginrichting doen. Ze komen pas kijken, maar willen een nieuwe standaard zetten in persoonlijke service en korte levertijden.
‘Onze missie is het leveren van grote en verbazende producten voor in huis, in de tuin of op kantoor met het gemak en de flexibiliteit van een klein pakket’, zegt Mathé Booij, die net als Kjelt van den Hazel Ondernemerschap en Retail Management studeerde aan de Saxion Hogeschool.
Het begon eigenlijk als weekend hobbyhandel: de compagnons kochten retouren van een meubelbedrijf in, herstelden die en verkochten ze door. Dat liep zó goed, dat ze ook nieuwe artikelen gingen inkopen en de retourhandel inmiddels hebben gestaakt. Fun fact: die retourenbusiness deden ze samen met Tom van Dieren, die we kennen van de kleurveranderende zwembroeken van Sea’sons.
Het grote voorbeeld voor Meubelbaas is wel duidelijk: Coolblue. ‘Onze grootste onderscheidende factoren zijn onze snelheid en persoonlijke online service. We zorgen dat we altijd voorraad hebben en de mensen in onze video’s kom je ook tegen in de showroom en aan de telefoon.’
Ook Meubelbaas maakt veel instructievideo’s, net als de blauw-oranje toko van eindbaas Pieter Zwart. ‘We noemen onszelf dan ook vaak de Coolblue van de meubelbranche: supergoede service verlenen met een glimlach op het gezicht.’
Over die snelle groei: Booij herinnert zich nog hoe hij met knikkende knieën een hal van 2.000 vierkante meter had gehuurd waarvan Meubelbaas nog geen kwart in gebruik had. ‘Fast forward een jaar later en de hele hal stond vol met onze eigen Meubelbaasproducten en -dozen. Dat geeft je veel vertrouwen in het feit dat als je iets voor je ziet en er in gelooft je het ook voor elkaar krijgt.’
Zijn jonge leeftijd komt goed uit: de meubelbranche is best vergrijsd en loopt soms achter de feiten aan. ‘Veel leveranciers en partners geloven erin dat wij een jong fris bedrijf zijn met lef en een visie die een oude saaie branche op de kop wil zetten. En dat wij dus kansen zullen benutten die oudere of meer doorgewinterde meubelondernemers links laten liggen.’
Ondernemen doe je voor de vrijheid en het plezier, heeft Booij tot nu toe ervaren. ‘Je bouwt een bedrijf waarbij iedereen die ermee in aanraking komt een positieve ervaring heeft Of het nou personeel is dat groeit, de leverancier met wie we een gezellige afspraak hebben of klanten die een leuk moment beleven in de showroom of met onze producten.’
De toekomst van Meubelbaas zal zich niet beperken tot de interieurbranche en het huidige assortiment, belooft Booij. ‘Het Tuinmeubelbaas-concept ligt al op de plank, en nog een paar concepten die we liever nog even voor onszelf houden. Uiteindelijk is het onze doelstelling om zoveel mogelijk branches waar gemak, service en levertijd nog niet vanzelfsprekend zijn te veroveren en te veranderen.’