Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2021

Lalaland

Michael Musandu, Ugnius Rimsa en Harold Smeeman maken met Lalaland levensechte virtuele fotomodellen voor modewebshops. Dankzij Artificial Intelligence is een grote populatie aan modellen in verschillende etniciteiten, maten en leeftijden leverbaar.

Wat: virtuele fotomodellen
Wie: Michael Musandu (24), Ugnius Rimsa (23) en Harold Smeeman (49)
Sinds: 2019
Funding: van o.a. Asif Ventures en Innovatie Fonds Noord-Holland
Website: Lalaland.ai

Digitale fotomodellen

Lalaland vervangt de tijdrovende en dure fotografie van modellen van vlees en bloed door digitale (niet bestaande) fotomodellen voor de webshops van de kledingindustrie. De AI-modellen kunnen variëren in leeftijd, maat en etniciteit, en zorgen dat online shoppers kledingstukken in verschillende maten en op verschillende lichamen kunnen bekijken.

Het is een knappe toepassing van AI waarmee de in Zimbabwe geboren Michael Musandu en zijn studiegenoot Ugnius Rimsa in 2020 de Philips Innovation Award voor student-ondernemers wonnen. De studenten Machine Learning aan de Vrije Universiteit van Amsterdam startten in 2019 met Lalaland en haalden begin 2020 Harold Smeeman als chief commercial officer aan boord.

Conversie en retouren

Die verschillende etniciteiten en maten van de Lalaland-modellen zijn niet onbelangrijk: modebedrijven hebben vaak niet het budget om voor elk kledingstuk modellen in te zetten met verschillende huidskleuren, maten en leeftijden. Terwijl een jurk bijvoorbeeld een jong, wit model met maat 36 heel anders zal staan dan pakweg een donker getint model met maat 42. Die variëteit – noem het diversiteit en inclusiviteit – vergroot de conversie en verkleint tegelijkertijd de kans op miskopen en daarmee de retouren die kledingmerken hoofdpijn bezorgen.

Neurale netwerken

‘We waren eigenlijk helemaal niet op zoek naar een oplossing van een probleem, maar richtten ons vooral op de techniek. Ons master-onderzoek richtte zich op het genereren van afbeeldingen met behulp van neurale netwerken; kun je nieuwe afbeeldingen genereren op basis van bestaande afbeeldingen die niet van echt te onderscheiden zijn?’ aldus Musandu na het winnen van de Philips-award. Tijdens de zoektocht naar een commerciële toepassing vond Lalaland onderdak bij incubators Utrecht Inc en het Amsterdamse ACE, om te belanden bij de e-commerce voor de mode- en kledingindustrie. Die kampt als op te lossen ‘pijn’ immers met de vele gratis retourzendingen.

We maken ons op voor een serie A-ronde in het tweede kwartaal van dit jaar

‘Lalaland is deze enige wereldwijd die full-body modellen kan creëren die snel te implementeren zijn en eenvoudig aan te passen zijn aan webshops’, stelt CCO Smeeman. Het product wordt al door enkele kledingmerken en online retailers gebruikt. ‘Buiten de kledingindustrie zijn we inmiddels ook actief in de eyewear markt, waar de modellen worden toegepast bij webshops voor brillen en zonnebrillen.’ Recentelijk heeft Lalaland een investering van Innovatiefonds Noord-Holland gekregen. Een opmaat naar een volgende ronde: ‘We maken ons op voor een serie A-ronde in het tweede kwartaal van dit jaar.’