Met deelplatform Figo Mobility geven Joost Pompe en Basri Hoogstrate zakelijke gebruikers toegang tot deelauto’s, deelscooters en de leasepool van het eigen bedrijf. Zo houden bedrijven hun werknemers mobiel en de leasevloot flexibel.
Wat: zakelijk autodelen
Wie: Joost Pompe (29) en Basri Hoogstrate (35)
Sinds: 2019
Funding: half miljoen euro
Website: figo.app
Joost Pompe kwam na een studie Finance in Londen terecht bij een energiebedrijf, waar hij zich erover verbaasde dat hij zijn elektrische leaseauto niet mocht delen. Na lang zoeken vond hij een verzekeraar bereid om zo’n concept te ondersteunen. Als dit kan, dan moeten we dat als bedrijf opstarten, dacht Pompe. Samen met Basri Hoogstrate drijft hij sinds bevrijdingsdag 2019 Figo, een dienst die via een app bedrijven en hun medewerkers toegang biedt tot deeldiensten (scooters, auto’s). Daarnaast kan je als bedrijf eigen poolauto’s koppelen en beschikbaar stellen.
‘Met de groei van het aantal deeldiensten zie je als bedrijf of medewerker al snel door de bomen het bos niet meer. Bovendien veroorzaakt de verwerking van al die mobiele diensten een enorme administratieve last, waardoor HR en administratie het aanbod liever beperken tot zo min mogelijk aanbieders. Met Figo krijg je als medewerker via één app eenvoudig toegang tot de beste mobiliteitsdiensten en de vaste poolauto. Zo maak je flexibele mobiliteit voor medewerkers toegankelijker dan ooit en zorg je voor een hoge adoptiegraad van deeldiensten onder medewerkers.’
Figo vraagt een maandelijkse fee per bedrijf en ontvangt ook een commissie per rit. Waar veel deeldiensten zich richten op de private markt, focust Figo zich vooral op de zakelijke gebruikers. “Die zakelijke markt is enorm. We hebben dan ook grote namen in ons klantportfolio zoals Booking, Bynder en YoungCapital. Maar ook medewerkers van scale-ups als Twelve en Sjauf helpen we dagelijks de weg op.’
Je ziet bij deeldiensten als bedrijf of medewerker al snel door de bomen het bos niet meer
Oprichter van launching customer Bynder Chris Hall heeft geïnvesteerd in Figo, en stelde via zijn andere bedrijf Label A ook een aantal ontwikkelaars ter beschikking. Inmiddels is een half miljoen aan funding opgehaald. Figo is nu zo’n half jaar live en in die tijd gegroeid naar een paar duizend actieve gebruikers. Die krijgen een landelijk aanbod. ‘Uiteraard zijn we dagelijks ons product aan het doorontwikkelen, we willen over enkele maanden 4.000 auto’s en scooters aanbieden in onze app.’
‘Het klinkt misschien als een cliché, maar corona biedt voor ons een enorme kans. Uiteraard was het best even schrikken toen we in het voorjaar juist met onze eerste klanten gingen testen. Maar al snel merkten we dat het opnieuw inrichten van mobiliteit binnen bedrijven hoog op de agenda staat. De mobiliteitsbehoefte nam sterk af en de maandelijkse kosten liepen maar door. De hoge vaste kosten van stilstaande auto’s zorgt voor een grotere behoefte aan flexibele mobiliteit dan ooit te voren. Onze huidige klanten merken hoe prettig het is om op en af te kunnen schakelen wanneer nodig. Dáár speelt Figo op in.’