Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup van het Jaar 2020

Whoppah

whoppah thomas bunnik

Wat: marktplaats voor tweedehands design
Wie: Thomas Bunnik (36) en Evelien Remmelts (34)
Sinds: 2019
Funding: 1,1 miljoen euro
Website: Whoppah.com

Met Whoppah dagen oprichters Thomas Bunnik en Evelien Remmelts Marktplaats en Catawiki uit met een onlineplatform voor tweedehands designmeubels en kunst. Bunnik kennen we nog als oprichter van fintech-dienst Pritle, die in 2017 werd overgenomen door BinckBank. Met Whoppah wil hij nu de Europese go to-markplaats neerzetten voor het kopen en verkopen van tweedehands design en kunst.

Bunnik en zijn partner Remmelts bedachten Whoppah aan de keukentafel. “Andere marktplaatsen vonden we niet aantrekkelijk. We besloten ons te richten op het onderdeel home en kunst. Daar kun je verschil maken, er is ruimte voor modernisering met technologie.” Eind 2018 begon de ontwikkeling van het platform, dat in mei vorig jaar live ging.

Duurzamer

Bunnik: “Wij willen mensen stimuleren om tweedehands te kopen in plaats van nieuw. Ook in het hogere segment. Er zijn al zoveel prachtige, unieke design meubels, lampen en kunstwerken gemaakt. De wereld staat er vol mee! Vaak van nog betere kwaliteit dan de fast furniture van vandaag de dag. Waarom nieuw kopen? Wij zijn verantwoordelijk voor onze planeet en daar moeten we véél duurzamer mee omgaan. Nu meer dan ooit.”

Whoppah bedient gebruikers met de meest moderne technieken zoals augmented reality (om te kijken hoe een schilderij er in je eigen kamer uitziet) en beeldherkenning, waarmee gebruikers op basis van een foto vergelijkbare designs kunnen vinden. “Het is een plek waar je eenvoudig de parels vindt die je elders veel tijd kosten om te vinden”, zegt Bunnik.

Jan des Bouvrie

Whoppah verkoopt ook design-items van handelaren en items die webshops retour krijgen. Binnenkort introduceert de dienst een sectie waarop interieurontwerpers hun diensten kunnen aanbieden. Om de drempel te verlagen, kunnen pre-owned spullen in 30 seconden worden gekocht. Whoppah regelt desgewenst ook een (verzekerd) transport. Qua marketing roept Whoppah de hulp in van influencers, onder wie Jan des Bouvrie, Micky Hoogendijk en Winston Gerschtanowitz.

Om internationaal uit te kunnen breiden is de dienst in gesprek met franchisenemers die Whoppah ook in andere landen in Europa willen uitrollen. Bunnik: “We willen exponentiële groei realiseren door in verschillende landen dagelijks meer advertenties aan te trekken waardoor het algehele aanbod fors toeneemt.”

Bunnik investeerde zelf een half miljoen euro in zijn bedrijf. Voormalige aandeelhouders van Pritle en een aantal andere angel-investeerders legden samen 600.000 euro in. Op dit moment draait Whoppah een campagne op crowdfundingplatform Seedrs, voor nog eens 500.000 extra groeikapitaal.